13 October 2014

Kes gantung dua ADUN: Kalau dia nak keluar parti, itu dia punya pasal lah - TGNA

KOMEN PERTAMA SETIAUSAHA AGUNG PKR RAFIZI RAMLI DI DALAM Kecewa sungguh Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dengan tindakan dua ADUN parti itu yang membelakangi keputusan Majlis Syura PAS sebelum ini.
Jika tidak masakan selepas genap dua bulan kejadian itu berlaku, marah Nik Aziz belum reda.
Mungkin juga kekecewaan panjang Nik Aziz ini kerana tindakan dua ADUN tersebut mencabar kuasanya sebagai Pengerusi Majlis Syura PAS.
Pada Isnin bekas Menteri Besar Kelantan itu menyokong tindakan PAS menggantung keahlian dua ADUN parti itu di Selangor atas kesalahan mengkhianati keputusan Majlis Ulama PAS.
Nik Aziz berkata penggantungan itu selama setahun berkuat kuasa semalam terhadap ADUN Hulu Klang, Saari Sungib dan ADUN Morib, Hasnul Baharuddin adalah tepat dan bersesuaian dengan kesalahan.
"Mana-mana persatuan berbentuk politik, dalam sekolah dan kerajaan sekalipun, mesti patuh pada peraturan, tidak boleh suka-suka hati," katanya kepada pemberita di pejabatnya di Kota Darul Naim Kelantan.
Ditanya tentang kemungkinan kedua-dua ADUN itu keluar parti ekoran penggantungan itu, Nik Aziz berkata itu adalah hak individu untuk berbuat demikian.
"Kalau dia nak keluar parti, itu dia punya pasal lah, ertinya dia akan berdepan dengan rakyat. Dulunya dia berkempen PAS, lepas tu parti lain pula, ini orang yang tidak siuman. Orang yang akil baligh, mesti jaga lidah," katanya.
Pengumuman mengenai penggantungan keahlian itu dibuat Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali semalam.
Sebelum ini Majlis Syura PAS mengambil pendirian menyokong Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim untuk kekal sebagai Menteri Besar Selangor semasa berlaku kemelut jawatan itu.
Namun pada 13 Ogos mereka berdua membuat pendirian bercanggah menyokong presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail untuk jawatan itu. sedangkan PAS hanya akan bermesyuarat pada 17 Ogos menentukan pendirian parti.
Sementara itu, bertentangan dengan kenyataan keras Angkatan Muda Keadilan (AMK) yang membidas PAS berikutan tindakan yang dihadapi dua ADUN tersebut.
Setiausaha Agung PKR Rafizi Ramli memberitahu kes gantung keahlian itu adalah hak parti PAS.
“Itu adalah proses dalaman PAS, dan saya rasa setiap parti mempunyai hak untuk menjalankan proses dalaman.
“Jika proses itu berlaku dalam PKR, kita menghargai kalau rakan kita tidak campur tangan. Saya rasa tidak wajar kalau parti lain di dalam PR cuba campur tangan,” katanya kepada media di Lobi Parlimen, pada Isnin.
Rafizi juga enggan mengulas lanjut berkenaan tindakan yang dikenakan PAS terhadap ADUN Hulu Kelang dan Morib itu.
“Saya menghargai saudara Hasnul sebagai kawan baik dan saudara Saari sebagai tokoh pejuang yang saya kenal daripada muda dan dihormati.
“Tetapi, proses membuat keputusan di dalam PAS itu saya amat hargai dan tidak akan bagi komen atau campur tangan. Saya tak rasa sesiapa juga patut campur tangan,” katanya.
Kedua-dua mereka berhadapan tindakan tatatertib kerana menandatangani Akuan Bersumpah (SD) menyokong Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail sebagai Menteri Besar Selangor ketika kemelut jawatan berkenaan berlaku sebelum ini.
Hasnul dan Saari diberikan tempoh selama 15 hari untuk membuat rayuan berhubung tindakan yang dikenakan PAS terhadap mereka.-13/10/2014

3 comments:

Anonymous said...

TGNA mimpi senja. Pas di mata rakyat sudah tidak bersih lagi, malah sebuah parti yang berbohong, membelakangkan janji dan mengkhianati permuafakatan.

Silap cakap, silap langkah, lepas TGNA dah bersara, Pas Kelantan juga akan dibersarakan oleh pengundi. Apa kelebihannya bila ulamak khianati perjanjian?



Anonymous said...

PRK Teluk intan DAP kalah dan hilang satu kerusi.PRK Balingian PKR gagal merampas kerusi BN.
PRK Pengkalan kubur PAS pun gagal merampas kerusi BN.so ketiga-tiga parti dlm pakatan rakyat dah kalah kpd BN.... nampaknya bukan PAS shj yg ditolak oleh rakyat!

Anonymous said...

Pemimpin PAS sekarang sedang mencari jalan kearah kemusnahan dengan sebab ketamakan kuasa Hadi Awang bermula dari pemilihan calun dalam PRU12 lagi Hadi Awang sudah menunjukkan belang kuasanya tanpa memikir dan menimbangtarakan segala keputusan yang telah dipersetujui dalam MMPPR hinggalah terkini kemelut MB selangor ,adakah PAS telah tutup telinga dan pejam mata atau bisu untuk mendengar teguran dari pengundi yang dulu memilih PAS sebagai altenatif dari memilih UMNO dan sekarang dari pelbagai sudut cemuhan dan cacian kepada PAS disebabkan sedikit saja keceluparan dan keterlajakan presiden dan segelintir perosak dalam PAS yang akan jadi penyebab PAS akan tersungkur dalam PRU14 nanti jika PAS tidak mengubah keadaan dari sekarang.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive