10 October 2008

GERAKAN KECAM "ISA" - KAJI KEDUDUKAN DALAM BN - Malaysiakini

Ketua Pemuda Gerakan, Datuk Mah Siew Keong mengulangi gesaannya supaya pucuk pimpinan parti itu mengadakan mesyuarat khas untuk membincangkan masa depan Gerakan dalam Barisan Nasional (BN).
Berucap di persidangan perwakilan Pemuda dan Wanita Gerakan Nasional 2008, di ibunegara hari ini, beliau berkata, gesaan tersebut merupakan kehendak sebahagian ahli akar umbi.“Sebagai pemimpin yang bertanggungjawab, kita mesti bersedia berdepan dengan sentiment ini,” katanya.
Mah berkata, perbincangan teliti mengenainya adalah perlu bagi mengelak daripada sebarang keputusan yang berunsurkan emosi, tanpa mengira implikasi jangka panjang terhadap parti itu.Menyentuh sejarah, Mah berkata, pada 1971, apabila Gerakan menjadi anggota komponen BN, ramai pemimpinnya seperti Syed Hussein Alatas, Dr Tan Chee Koon dan V David, tidak bersetuju dan meninggalkan parti.
Katanya, contoh terbaru ialah Parti Maju Sabah (SAPP) di mana beberapa pemimpinnya bertindak meninggalkan parti itu kerana mereka tidak bersetuju dengan keputusan keluar dari BN.“Kita tidak mahu situasi yang serupa berlaku dan memecahbelahkan parti ini,” tegas Mah.

Satu parti

Beliau juga menggesa supaya cadangan menjadikan BN sebagai satu parti terus dikaji.
Mah berkata, selepas 50 tahun merdeka, sepatutnya tidak ada satu parti yang memperjuangkan satu kaum sahaja.

"Sepatutnya setiap masalah satu kaum itu harus dilihat dalam konteks Malaysia dan bukan hanya pada sesuatu kaum itu sahaja," katanya.

Ketua Wanita Gerakan, Datuk Tan Lian Hoe juga menyentuh subjek yang sama dan menyarankan supaya parti itu hanya kekal dalam BN sekiranya gabungan itu mengamalkan pendekatan yang pelbagai kaum.Sehubungan itu, beliau bertanya sama ada pemimpin Barisan, terutama Umno, bersedia untuk mengubah perjuangan mereka dengan mengutamakan pendekatan pelbagai kaum, tanpa rasa prejudis dan berunsur perkauman.
“Sekiranya parti-parti komponen sedia berubah, dengan mengenepikan sikap pentingkan diri dan sedia mengutamakan perjuangan pelbagai kaum, maka Gerakan akan setia dan terus kekal bersama BN,” katanya.
Kecam ISA
Sementara itu, Mah dan Tan turut mengecam kerajaan berhubung penangkapan beberapa invidivu di bawah ISA baru-baru ini.Mah menggesa kerajaan supaya meminta akta tersebut untuk menghadkan kuasa hanya kepada menahan ‘elemen keganasan dan subversif’.
Menurutnya, langkah segera yang patut diambil oleh kerajaan ialah membebaskan tahanan ISA yang telah ditahan untuk tempoh masa yang lama dan mereka yang menghadapi masalah kesihatan.Katanya, penahanan ahli Parlimen DAP, Teresa Kok, blogger Raja Petra Kamaruddin dan wartawan Tan Hoon Cheng adalah tidak perlu dan telah mencemarkan imej kerajaan.Tan pula berkata, Wanita Gerakan mengutuk penyalahgunaan ISA dan menggesa supaya semua tahanan ISA dibebaskan. - Malaysiakini

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive