26 May 2011

Salahuddin Ayub, Nizar sah bertanding Naib Presiden

Jamilah Kamarudin and Fazy Sahir | May 26, 2011

Penyandang itu menyerahkan borang maklum balas pencalonan kepada Jawatankuasa Pemilihan di pejabat agung PAS di Jalan Raja Laut di Kuala Lumpur kira-kira pukul 1 petang tadi.

PETALING JAYA: Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub hari ini membuat keputusan untuk mempertahankan jawatan yang disandangnya sejak penggal lalu dalam muktamar pemilihan Jawatankuasa Kerja Pas usat 2011-2013.

Salahuddin yang juga ahli Parlimen Kubang Kerian mengesahkan dirinya sudah pun menyerahkan borang maklum balas pencalonan kepada Jawatankuasa Pemilihan di pejabat agung PAS di Jalan Raja Laut di Kuala Lumpur kira-kira pukul 1 petang tadi.

“Saya hanya menghantar satu borang jawapan sahaja,” katanya ketika dihubungi FMT sekaligus mengesahkan menarik diri daripada bertanding merebut kerusi Ahli Jawatankuasa Kerja (AJK) PAS Pusat.

Katanya, keputusan itu diambil setelah mengambil kira sokongan ahli PAS daripada beberapa kawasan dan pandangan daripada pelbagai pihak termasuk akar umbi.

Beliau sebelum ini tersenarai sebagai calon yang layak bertanding Timbalan Presiden namun mengambil keputusan pada 19 Mei lalu enggan bertanding kerana menganggap diri masih belum layak menggalas tanggungjawab nombor dua dalam parti itu.

Turut mengesahkan bertanding merebut jawatan Naib Presiden adalah AJK Pas Pusat yang juga bekas Menteri Besar Perak Datuk Seri Ir Nizar Jamaluddin.

Talk show Nizar

Perkara itu disahkan oleh Pegawai Khasnya Amran Harun sebentar tadi sebelum Nizar memulakan satu rakaman ‘talk show’ berkaitan Pakatan Rakyat Perak dan persiapan pilihan raya umum ke 13 serta perbincangan mengenai isu Perak versi bahasa Inggeris di pejabat Harakah.

Pengesahan kedua-dua pemimpin itu sekaligus menjadikan setakat ini tujuh orang daripada 14 calon yang layak mengesahkan untuk bertanding.

Calon lain ialah penyandang Datuk Mahfuz Omar, Exco kerajaan Kelantan Datuk Husam Musa dan Datuk Nik Mohd Amar Abdullah, Ketua Penerangan PAS Idris Ahmad, Bendahari Dr Hatta Ramli.

Mengulas mengenainya, Salahuddin berkata beliau tidak berasa tergugat malah mengalu-alukan persaingan sihat daripada ramai calon berwibawa yang bersedia menerajui kepimpinan baru PAS.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive