24 May 2012

Orang2 BN kata 'tidak profesional' Datuk Yusof sertai pasukan pembela DSAI ....


KUALA LUMPUR, 24 Mei — Ketua-ketua Barisan Nasional (BN) telah melahirkan kemusykilan mengenai kemasukan Datuk Yusof Zainal Abiden ke dalam pasukan pembela Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan mendakwa langkah itu akan mewujudkan kesangsian mengenai ketekunan bekas Peguamcara II itu sewaktu membicarakan kes Liwat II.
Mereka memberitahu The Malaysian Insider bahawa tindakan Yusof itu “tidak profesional” kerana ia merosakkan persepsi awam ke atas pembicaraan selama dua tahun ke atas Ketua Pembangkang Anwar.
“Dia tidak wajar menyertai pasukan Anwar kerana ia mewujudkan syak wasangka di dalam minda awam bahawa beliau mungkin sengaja menggagalkan kes Liwat II,” kata Datuk Nur Jazlan Mohamad, Ahli Parlimen Pulai Umno.

MP Pasir Salak Datuk Tajuddin Abdul Rahman turut berkata “integrity [Yusof] sekarang akan disangka kerana mungkin akan ada mereka yang berfikir beliau berpakat sulit dengan Anwar dan tidak serius untuk memenangi kes itu”.
Tuduhan liwat kedua Anwar telah di dalam jangka masa sedekad menerima perhatian antarabangsa, di mana Ketua Pembangkang itu mendakwa kewujudan motif politik di sebelakang tuduhan itu.
Anwar semalam melaungkan penyertaan bekas Peguamcara II itu ke dalam pasukan pembelanya untuk tuduhan perhimpunan haram sebagai suatu kemenangan simbolik, dan berkata Yusof tidak lagi ingin mengambil bahagian di dalam  apa yang beliau menyifatkan sebagai “kekotoran”.
Ketua Umum PKR itu berkata sekiranya Yusof mempercayai yang beliau bersalah, tidak mungkin bekas Peguamcara II yang baru sahaja meninggalkan jawatan awamnya itu menyertai pihak beliau.
“Yusuf tiba dengan komitmen penuh dan persembahannya pada hari ini membukitikan yang dia hanya ingin melihat keadilan”, kata Anwar.
Apabila didekati oleh The Malaysian Insider, Yusof berkata: “Anwar menghubungi saya semalam, dan saya tidak teragak-agak menyahut.”
Akan tetapi Majlis Peguam menunjukkan bahawa menurut amalan dan etika peguaman, Yusof mungkin perlu menolak kes di mana keadaannya boleh mengandungi konflik walaupun pada umumnya beliau mesti menerima sebarang kes yang dibawa kepadanya asalkan fi yang dibayar berpatutan.
Bekas Menteri Besar Selangor Dr Mohd Khir Toyo juga melabelkan Yusof sebagai “tidak profesional” memandangkan beliau baru sahaja selesai menbicarakan kes liwat Anwar.
Ketua MCA Kuantan  Ti Lian Ker, yang juga seorang peguam, berkata Yusof harus faham bahawa “keadilan adalah sesuatu yang perlu nampak dilaksanakan”.
“Saya bukan mendakwa sebarangan, tetapi minda awam sekarang melihat kepentingan politik sebagai begitu tinggi, dan semua orang mungkin disyaki atau dipermainkan,” kata Ti.
Nur Jazlan pula berkata Tan Sri Gani Patail sekarang perlu melajukan rayuan ke atas pembebasan Anwar di dalam kes Liwat II.
“Kita sekarang tidak pasti samada wujudnya langkah sengaja untuk merosakkan perlaksanaan keadilan di dalam kes itu,” kata beliau.
Anwar, Timbalan Presiden PKR Azmin Ali, dan Ketua Bahagian Rembau Badrul Hisham Shaharin semalam dituduh mengambil bahagian di dalam perhimpunan awam Bersih 3.0 pada 28 April di bawah Seksyen 4(2)(c) Akta Perhimpunan Aman.
Ketiga-tiga mereka mengaku tidak bersalah.
Hakim Mahkamah Sesi Mahmud Abdullah menetapkan 2 Julai sebagai permulaan perbicaraan. - The Malaysian Insider

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive