16 December 2014

Kumpulan Muslim Australia Kutuk Krisis Tebusan Di Sydney




Satu paparan skrin daripada saluran Channel 7 News menunjukkan seorang lelaki bersenjata yang menawan tebusan di kafe Lindt di Sydney pada Isnin. Foto EPA
SYDNEY: Lebih 40 kumpulan Muslim Australia pada Isnin bersama-sama mengutuk krisis tebusan yang dilakukan oleh seorang lelaki bersenjata dan memaparkan sebuah bendera dengan tulisan Arab di sebuah kafe di Sydney.
"Kami menolak sebarang cubaan untuk membunuh orang yang tidak berdosa atau menanam rasa takut dan kebimbangan dalam jiwa mereka," kata kumpulan itu dalam satu kenyataan.
Sebuah bendera hitam dilihat pada sebuah tingkap kafe Lindt yang sering digunakan oleh kumpulan pejuang jihad yang mengandungi ucapan dua kalimah syahadah atau pengakuan iman dalam Islam.
Ia berkata: "Tiada Tuhan melainkan Allah, Muhammad itu pesuruh Allah."
Kumpulan-kumpulan Muslim berkenaan berkata, ungkapan itu "tidak mewakili kenyataan politik, tetapi mengukuhkan lagi bukti iman yang telah disalahgunakan oleh individu yang sesat yang tidak mewakili sesiapa tetapi mereka sendiri."
"Apa sahaja perbuatan tercelat ini akan hanya bermain dalam agenda mereka yang berusaha untuk memusnahkan nama baik rakyat Australia dan lebih buruk lagi dengan mempersendakan agama Islam dan umat Islam di Australia di seluruh negara," tambahnya.
"Fikiran kami adalah mengenai tebusan-tebusan dan keluarga mereka.
"Kami berdoa untuk keselamatan mereka dan berharap agar perkara ini dapat segera diselesaikan dengan aman."
Pemimpin-pemimpin agama di seluruh Australia pada Isnin menyeru semua pengikutnya untuk bersatu dan berdoa supaya insiden tebusan itu diakhiri dengan keamanan.
Masjid-masjid, rumah-rumah beribadat dan gereja-gereja di seluruh negara mengalu-alukan penganut agama masing-masing pada malam Isnin, bagi menunjukkan solidariti.
"Dalam keadaan yang sukar ini adalah sebaik-baiknya kita semua bertenang, bersatu dan berdiri bersama-sama," kata Presiden Persatuan Muslim Lubnan, Samier Dandan. - AFP


Man Haron Monis. Foto EPA


SYDNEY: Lelaki bersenjata yang menawan sejumlah tebusan di sebuah kafe pada Isnin merupakan seorang pelarian Iran yang disabitkan atas kesalahan serangan seksual dan dikenali kerana menghantar surat kebencian kepada keluarga tentera Australia yang terkorban di luar negara, kata sumber polis.
Man Haron Monis, merupakan seorang pelarian Iran dan bergelar sheikh, terus menawan tebusan di kafe berkenaan selama lebih 15 jam. - REUTERS

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive