24 May 2010

Petisyen bantahan tindakan AUKU terhadap empat mahasiswa

May 24, 2010 — FAKTA KES

Empat orang mahasiswa jurusan Sains Politik yang juga merupakan Ahli Majlis Tertinggi Kelab Sains Politik UKM; Sdr Hilman Idham (Presiden), Sdr Ismail Aminuddin (Naib Presiden), Sdri Azlin Shafina Adzha (Setiausaha Agung) dan Sdr Woon King Chai (Exco) telah ditahan oleh pihak polis pada 22 April 2010, di Pekan Rasa dan Ampang Pecah semasa berlangsungnya Pilihan Raya Kecil Perlimen Hulu Selangor.

Turut ditahan bersama mereka adalah 3 orang aktivis parti yang turut menaiki kenderaan yang sama (sebuah kereta dan van). Dalam penahanan itu, polis telah merampas beberapa bungkusan risalah kempen Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan juga CD kempen. Kemudian pada 23hb April 2010, sekitar jam 10 malam, Sdr Hilman Idham telah ditahan sekali lagi oleh pihak polis dalam sekatan jalan raya. Bersama-sama beliau adalah 4 orang aktivis yang lain. Dalam penahanan ini, polis hanya menjumpai sekeping VCD ceramah parti politik.

Tindakan ini dilihat sebagai satu usaha untuk membunuh kebebasan mahasiswa. Tindakan ini harus ditentang kerana dengan jelas ianya telah melanggar hak mereka untuk bebas bergerak dan bersuara seperti yang dijamin oleh Perlembagaan Negara.

Kepada yang ingin membantah tindakan yang bakal diambil ini, sila klik DI SINI untuk menandatangani petisyen bantahan.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive