30 September 2010

Lotus Group akan mulakan prosiding untuk hentikan Lotus Racing (1Malaysia) F1 Team guna nama Lotus

PARIS: Lotus Group, anak syarikat milik penuh Proton Holdings Bhd, akan memulakan prosiding beberapa hari lagi untuk menghentikan penggunaan nama "Lotus" yang tidak sah di sisi undang-undang oleh pasukan Lotus Racing Formula One.

Pengarah Urusan Kumpulan Datuk Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir menegaskan bahawa Proton dan Lotus Group akan mengambil segala tindakan dalam bidang kuasa masing-masing untuk melindungi nama "Lotus" itu, satu daripada jenama yang paling bernilai dalam Formula One.

Beliau berkata Lotus Group merupakan satu-satunya syarikat yang berhak menggunakan nama "Lotus" itu dalam Formula One dan Ketua Pasukan Lotus Racing Formula One Datuk Seri Tony Fernandes dan 1Malaysia Racing Team bersetuju dengan sepenuhnya dengan syarat itu apabila kedua-duanya memohon untuk menggunakan nama "Lotus" itu bagi Formula One pada 2009.

"Name "Lotus" itu merupakan milik Lotus Group. Kami telah dinasihatkan oleh para peguam kami bahawa nama "Lotus" itu adalah milik syarikat ini," katanya kepada pemberita Malaysia di sini selepas majlis makan malam gala yang dianjurkan Lotus Group malam tadi.

Syed Zainal Abidin berkata, kenyataan oleh Lotus Racing bahawa Lotus Group gagal membatalkan tanda perdagangan "Team Lotus" itu sebenarnya langsung tidak munasabah dan tidak benar.

"Kami telah dinasihatkan oleh peguam kami bahawa tanda perdagangan "Team Lotus" itu dimiliki oleh Team Lotus Ventures, adalah tidak sah oleh kerana beberapa sebab dan kami sedang mengambil tindakan undang-undang di pejabat Pendaftaran Tanda Perdagangan untuk membuktikan ini.

"Kami yakin boleh berjaya. Perbicaraan minggu lepas itu hanyalah prosedur berkaitan dengan tarikh bukti-bukti akan dikemukakan. Ia tidak memberi sebarang pengaruh ke atas keputusan prosiding itu," katanya.

Syed Zainal Abidin berkata Lotus Group telah beberapa kali, memohon untuk membatalkan pendaftaran tanda perdagangan Team Lotus itu berdasarkan tanpa guna.

"Ketika prosiding tanda perdagangan itu, tidak kira sama ada David Hunt atau Team Lotus Ventures memberikan kami, atau mahkamah dengan butiran kenapa atau bagaimana mereka percaya mereka memiliki sebarang hak ke atas "Team Lotus" walaupun ini diminta beberapa kali," kata beliau.

Awal minggu ini, Team Lotus Ventures mengeluarkan tuntutan terhadap Kumpulan Lotus di Mahkamah Tinggi di England, menyatakan mereka mempunyai hak ke atas nama "Team Lotus" itu.

"Kami telah menyemak semula tuntutan itu dengan peguam kami. Team Lotus Ventures gagal memberikan kami atau mahkamah sebarang butiran kenapa atau sebab apa syarikat itu percaya ia memiliki hak itu.

"Kami dan peguam kami, dengan ini yakin sama sekali, syarikat itu tidak ada merit dalam tuntutan itu dan pastinya gagal," kata beliau. - BERNAMA
MS : Tempias la juga pada 1Malaysia ... 1Malaysia F1 Team ... padan muka hangpa ...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive