17 October 2010

Kepala bapak hangpa lah Utusan

MS : Email yang aku terima dari seorang pembaca
Salam untuk semua,

Aku terbaca dalam Utusan Malaysia semalam dengan tajuk Agenda utama Bajet 2011 meringankan kos hidup rakyat ... pertama yang aku nak sebut ... kepala bapak hangpa la meringankan beban hidup rakyat.
Tapi mungkin betul juga untuk sebahagian rakyat tertentu sahaja ...., rakyat yang pakai seluar dalam impot, beg tangan impot, pewangi impot ... tapi bukan untuk kami yang duduk di kampong yang kadang-kadang tak pakai pun seluar dalam ... ini cerita betoi.
Mana ada satu pun belanjawan yang dibentangkan najib jumaat lalu yang khusus untuk orang kampong? Ada ka harga beras turun? ada ka harga minyak masak turun? ada ka harga gula kopi turun? Hangpa habaq mai sat kat aku ... mungkin aku terlepas pandang ...
Bajet kali ni yang aku nampak najib nak memperkayakan lagi bini dia yang gemuk pendek tu ... untuk Permata najib bagi 111juta ... siapa rosmah sipendek tu? menteri ka dia? dia hanya janda penyedap najib, tak lebih dari tu, jadi kenapa dia dapat peruntukan lebih dari SAR? Hangpa pikiaq la sendiri ...
Yang najib turunkan cukai seluar dalam, beg tangan, baju tidoq, pewangi, spray rambut tu semua buat apa? Nak suruh rosmah berbelanja di Pavilion ke atau KLCC ker ... tak kan rosmah nak shopping dalam negeri kot ... tak mungkin ...
Dan Yen Yen Menteri Pelancongan pun kata nak tarik pelancong mai malaysia ... ha ahahahahaha hangpa ingat pelancong mai sini nak beli seluar dalam ka .... macam orang kampong juga la kadang-kadang mat-mat salleh dan minah-minah dia pun tak pakai seluar dalam dan baju dalam.
Lepas tu kata belanjawan "SELUAQ DALAM' Najib lagi (pinjam kata-kata YB Mahfuz) kata pnb nak buat bangunan 100 tingkat dekat stadium merdeka ... lagi Yen Yen pun masuk kata boleh lagi tarik pelancong ... kah kah kah kah jangan buat kerja membazir la ... kalau setakat nak tarik pelancong kita dah ada KLCC pun, dah tak menang tangan pihak KLCC nak melayan pelancong yang nak naik menara tu ....
Bukan sikit duit tu nak buat menara 100 tingkat tu, 5 billion ... tu harga hari ni. Macam biasa la nanti mungkin boleh sampai 10 billion atau mungkin lebih ... Ni najib atau PNB jangan dok gah sangat masa hangpa banyak duit ni ... Tapi apa nak buat sebab PM Malaysia sekarang najib dan rosmah ...
Kalu betoi nak tolong rakyat, nak tengok rakyat senang sikit ... senang sikit saja tau , bukan banyak pun, siapkan dulu plaza rakyat di puduraya yang dah terbengkalai lama. Ni hangpa buat tak kisah pun sebab plaza rakyat tu untuk rakyat, hanya stesen bas ... menteri-menteri mana reti naik bas, mana penah naik bas, jadi biar dia terbengkalai pun tak pa, itu hanya untuk rakyat yang susah yang naik bas yang tak dak kereta sendiri ... cuba kalau plaza rakyat tu lapangan terbang, aku rasa dah lama siap ... betoi kan
Jadi aku kata pembentangan bajet najib 2 hari lepas betoi lah seperti kata YB Mahfuz ... Bajet seluaq dalam rosmah 2011 .. bajet untuk rosmah, bukan bajet untuk rakyat semua. Rakyat dari kampong macam aku tak dapat apa-apa pun dari bajet tu. Aku bukan guru KAFA aku bukan pekerja kerajaan ...
Salam
Amin, Pendang Kedah

1 comment:

perjalanan pulang said...

dia buat suka hati dialah... seluar dalam kita pun susah nak ganti

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive