02 November 2010

PRK N45 Dun Galas : BN di depan

Kajian Ilham: BN tipis di depan PAS, ramai belum buat pilihan

Oleh G Manimaran

KUALA LUMPUR, 2 Nov — Ketika parti-parti bertanding mempertingkatkan strategi menghadapi hari pengundian Khamis ini, hasil kajian menunjukkan Barisan Nasional (BN) mendahului PAS yang mahu mempertahankan kerusinya.
Bagaimanapun majoriti pengundi belum membuat keputusan dan bersikap tunggu dan lihat walaupun BN tipis di hadapan PAS.

PAS memenangi kerusi DUN Galas buat julung kali dua tahun lalu.

Kajian kendalian Ilham Centre menunjukkan masih ramai pengundi belum membuat keputusan mengenai parti pilihan mereka pada pilihan raya kecil DUN Galas ini.

Penemuan itu menunjukkan BN menjadi pilihan kira-kira 22 peratus pengundi manakala mereka yang menjangkakan PAS akan menang adalah sebanyak 15.6 peratus.

Tinjauan dibuat The Malaysian Insider yang dilaporkan pagi tadi juga menunjukkan BN mendahului PAS.

“Dari hasil kajian lapangan di atas bolehlah dibuat kesimpulan bahawa setakat tempoh berkempen ini, bacaan sikap pengundi atas pagar, dan Orang Asli adalah penentu kejayaan calon Umno-BN untuk menang.

“Manakala PAS perlu mengekalkan momentum kejayaan pada pilihan raya lepas dengan mengekalkan sokongan pengundi Cina di kawasan Bandar, bergantung kepada pengundi luar Galas serta memenangi hati pengundi Umno/BN yang kecewa dengan kerajaan persekutuan,” katanya.

Ilhan juga melihat dalam fasa akhir kempen yang berbaki dua hari lagi, peluang kedua parti untuk menang masih terbuka luas dengan syarat jentera harus agresif meyakinkan pengundi.

Kajian ini dijalankan selama tiga hari mulai 29 Oktober lalu ... seterusnya

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive