02 January 2011

Pada Jamil Khir - Hang dok kalut pasal Teo, yang BINI NAJIB tu bila hang nak minta dia bertudung menutup jamboi dia tu ...

MS: Dulu masa YB Teo ni masuk masjid di Kajang, hangpa bising bagai nak rak - di bantu akhbar yg dah nak mampos tu (Utusan Meloya) - dan masa tu juga blogger pakatan timbulkan isu rosmah katek juga pernah masuk surau/masjid tak bertudung, mustahil hangpa tak tau. Dok ingatkan secara senyap-senyap hang sebagai menteri agama, dah bisikla kat najib minta najib bagitau kat bini katek dia tu agar menutup aurat selepas itu, tapi tak nampak pun dia berubah, rosmah masih dengan tudung kepala yang nampak jamboinya. Maknanya hang tak nasihat pun pada tok ketua hangpa tu sebab nanti missss soruuuu .....
Pemimpin yang baik akan membawa contoh tauladan yang baik pada rakyat, bukan asik cari salah orang lain saja.
Dalam kes Teo yang terbaru, sekali lagi hangpa bising, sebab apa? Sebab dia dari pihak pembangkang, cuba amoi tu dari MCA hangpa buat-buat tak nampak saja.
Macam tu juga kes geng hangpa yang rogol amah ... ada sapa-sapa yang buka mulut? Haram tak dak sampai hari ni? Apakah seorang amoi yang hanya memasuki kawasan masjid (bukan dalam masjid) lebih besar dosanya dari menteri rogol amah atau bekas MB yang berzina?
Dye bro Jamil, hang tu sebagai menteri agama patut tentukan dulu yang geng hangpa tu betul-betul baik dulu, tak rogol. tak zina tak khalwat tak bunuh tak rasuah, baru cari salah orang. Ini tidak, kalau kena kat puak pembangkang semua tak betul, tapi kalau kena kat geng2 hampa, hangpa tutup litup ... So bro Jamil, Jangan buat kerja bagi orang bertambah meluat la. Meluat memang dah meluat dah pun sekarang ni.
KUALA LUMPUR, 2 Jan — Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata orang bukan Islam termasuk ahli politik tidak dihalang memasuki masjid tetapi adabnya seperti etika berpakaian perlulah dihormati.

Mengulas tindakan ahli Parlimen Serdang Teo Nie Ching yang didakwa berpakaian ketat ketika bersenamrobik di pekarangan Masjid Taman Cheras Jaya, Balakong, Selangor baru-baru ini, beliau berkata seorang ahli politik yang memahami pandangan masyarakat berhubung isu keagamaan seharusnya tidak melakukan tindakan yang boleh menyentuh perasaan penganut agama tersebut apatah lagi mengulangi perbuatannya.

“Memang tidak salah masuk ke masjid tapi adab susila harus dijaga. Saya lihat peristiwa berulang ini, seolah-olah tidak mempedulikan perasaan orang lain terutamanya Islam dan masjid.

“Pengalaman yang dilalui sebelum ini tak diambil langsung sebagai peringatan untuk beliau ambil tindakan sewajarnya,” katanya kepada pemberita selepas melepaskan peserta Larian Hijrah 1 Malaysia 1 Ummah peringkat Wilayah Persekutuan 1432H di sini hari ini.

Teo pernah sebelum ini mengundang rasa kurang senang masyarakat Islam apabila menyampaikan “ceramah” di dalam sebuah surau di Kajang Sentral, Kajang pada Ogos lalu.

Dipetik Bernama, Jamil Khir berkata, Teo perlu mengambil iktibar di atas tindakannya itu memandangkan banyak peringatan serta ulasan diberikan pelbagai pihak dan tidak hanya mengutamakan kepentingan politik semata-mata.

Katanya memang tiada halangan bagi penganut agama lain memasuki masjid terutamanya jika ia bertujuan mendekatkan diri dengan Islam namun mereka tetap tertakluk kepada garis panduan yang ditetapkan.

“Sebab itu di Masjid Negara, Masjid Wilayah Persekutuan dan Masjid Tuanku Mizan kita sediakan jubah dan tudung... sebab kita tahu (bukan Islam) boleh masuk dalam masjid. Boleh dibenarkan apatah lagi untuk tujuan mendekatkan (dengan Islam),” katanya.

Mengulas kenyataan Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat bahawa Islam tidak melarang sebarang kegiatan termasuk senamrobik dilakukan dalam kawasan masjid asalkan kegiatan itu tidak bercanggah dengan syariat Islam, Jamil Khir berkata:

“Memang semua setuju tetapi sepatutnya semakin kita masuk ke dalam masjid tu semakin mendekatkan kita dengan Islam, semakin faham dengan Islam. Tapi apa yang berlaku ini terbalik, semakin masuk semakin nampak tak faham, semakin menyakiti orang lain.”

Bagi mengurangkan rasa tidak puas hati masyarakat Islam berhubung tindakan Teo, Jamil Khir berkata Jabatan Agama Islam Negeri Selangor (Jais) akan memberi penjelasan kerana insiden itu berlaku di negeri tersebut. — Bernama

2 comments:

IbnAbdHalim said...

UMNO ni memang bercelaru. Ada yang kata bukan Islam tak leh masuk masjid dan ini menteri agama pula kata boleh. JAIS berhempas pulas mempertahankan tindakannya menghalang Teo Nee Ching masuk masjid. Kini heboh pula si Teo tu buat senamrobik dalam kawasan masjid pakai pakaian ketat. Aku tengok gambarnya taklah ketat sangat tapi ada orang Islam lagi teruk dari tak tegurpun. Teo tu bukan ISlam hangpa sibuk dok tegur tapi yang memang Islam tapi tak pernahpun tutup aurat hangpa buat dek aja. Bangsat punya perangai.

Anonymous said...

jamil khir haram jadah nie mmg x guna..apa yang umno buat suma betul.. sikit pun x dak salah..berapa ramai mnteri dgn isteri menteri melayu islam yg dedah aurat tapi teguran satu pun xdak..cina pula yg dia bising..bangang betul la ustaz umno bodoh piang nie..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive