22 May 2011

Pelajar sebagai pelacur dicekup

KLUANG - Seorang pelajar antara ditahan dalam Operasi Sayang yang dijalankan oleh Jabatan Imigresen Johor Bahru di sebuah pusat karaoke terletak di Taman Kluang Baru di sini, lebih kurang jam 12.10 pagi kelmarin.

Dalam operasi tersebut, pelajar berusia 19 tahun itu dipercayai bekerja sebagai pelacur di pusat karaoke berkenaan dan dia antara 11 pelacur yang berjaya ditahan Penguatkuasa Imigresen Johor Bahru.

Timbalan Penolong Pengarah Imigresen Negeri Johor, Gajendra Bahadur H S Sam Bahadur berkata, kesemua yang ditahan merupakan warga asing yang berasal dari China.

“Ops Sayang yang dijalankan pada pagi ini (kelmarin) merupakan maklumat yang diperolehi daripada orang awam dan kami bertindak untuk melakukan serbuan terhadap pusat tersebut kerana disyaki pekerjanya terdiri daripada warga asing.

“Semasa operasi dijalankan, saya telah memperkenalkan diri sebagai pegawai kanan Imigresen dengan menunjukkan kad kuasa jabatan kepada seorang lelaki warga Malaysia berusia 54 tahun untuk melakukan pemeriksaan terhadap pusat karaoke tersebut,” katanya kepada Sinar Harian.

Gajendra berkata, hasil pemeriksaan, pihak Imigresen berjaya menahan 11 wanita warga asing dalam lingkungan umur 19 hingga 49 tahun kerana disyaki melakukan kesalahan di bawah Akta Imigresen 1959/63 dan peraturan-peraturan Imigresen 1963 yang berhubung kait dengan warganegara asing.

Beliau berkata, mereka juga ditahan kerana disyaki melakukan kesalahan di bawah Seksyen 15(1)(c) akta yang sama yang mana mereka tinggal di Malaysia sudah melebihi tempoh yang dibenarkan.

“Selain daripada itu, tiga antara yang ditahan disyaki melakukan kesalahan melanggar Peraturan 39 (b) Peraturan-Peraturan Imigresen 1963 dan mereka semua yang ditahan menyalahgunakan pas lawatan sosial yang dimilikinya.

“Manakala, penjaga kaunter pusat berkenaan turut ditahan kerana disyaki melakukan kesalahan di bawah Seksyen 55B (1) Akta Imigresen 1959/1963 yang boleh di denda minimum RM10,000 dan maksimum RM50,000 serta boleh dipenjarakan selama 12 bulan jika sabit kesalahan,” katanya.

Dalam lokasi berlainan, Gajendra berkata, seramai lapan pelacur warga asing yang dipercayai dari China berjaya ditahan di sebuah kedai dan minuman yang terletak di Jalan Haji Ithnin Maarof 1, Taman Kluang pada masa yang sama.

Beliau berkata, kesemua yang ditahan disyaki melakukan kesalahan salah guna pas lawatan dan mereka ditahan di bawah peraturan 39 (b) peraturan-peraturan Imigresen 1963 manakala pemilik kedai berkenaan di tahan di bawah di bawah Seksyen 55B (1) Akta Imigresen 1959/63 (Akta 155).

“Kesemua tahanan tersebut dibawa ke Depoh Imigresen Pekan Nenas untuk siasatan lanjut oleh pihak Imigresen,” katanya.

1 comment:

Anonymous said...

asalam....pelajar tu mmkin mmerlukan duit untuk belajar.Ini kerana kesempitan hidup.mungkin perlu pihak kebajikan masyarakat bantu...bukan nya masa nak mengundi aja kena beri bantuan.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive