12 December 2011

Khazanah jual Proton pada DRB Hicom

Konglomerat, DRB-Hicom Bhd, dijangka memenangi bidaan ke atas 42.7 peratus kepentingan Khazanah Nasional Bhd dalam Proton Holdings Bhd, berdasarkan keupayaan pengurusan dan kewangannya yang kukuh, kata penasihat Proton, Tun Dr Mahathir Mohamad, hari ini.

"DRB Hicom diurus dengan baik. Mereka juga keluarkan kereta-kereta untuk Suzuki, Mercedes dan Volkswagen. Syarikat ini juga milik Kumpulan Al-Bukhary yang mempunyai banyak perniagaan lain, termasuk operasi pelabuhan.

"Mereka nampak berkeupayaan menjalankan perniagaan," kata bekas perdana menteri itu dalam temu bual dengan Bernama dan Bloomberg hari ini.

Selain DRB-Hicom, pemegang saham utama Proton, Khazanah Nasional juga menemui Kumpulan Naza, Sime Darby Bhd dan beberapa syarikat tempatan yang lain untuk membeli kepentingan, katanya.

Sime Darby menolak tawaran itu, kata Dr Mahathir yang juga pengasas Proton.

Dr Mahathir berkata Naza sudah mengemukakan cadangan dan nampak berminat.

Dr Mahathir berkata beliau tidak menyokong sebarang syarikat dan terpulanglah kepada Khazanah, cabang pelaburan kerajaan bagi memutuskannya (kejayaan pembidaan).

"Pembeli mesti mempunyai kapasiti untuk membiayai pemulihan kewangan Proton. Proton mempunyai masalah kewangan seperti syarikat kereta yang lain. Jika mereka tidak mampu, ia tidak baik untuk Proton," katanya.

Pada 4.30 petang, saham Proton menokok 21 sen kepada RM4.15, namun DRB-Hicom susut dua sen kepada RM2.10.

Dr Mahathir berharap Khazanah akan menjual kepentingannya pada harga yang munasabah.

"Proton perlukan pembiayaan. Oleh itu, ia perlukan mereka yang dapat menyuntik wang ke dalam Proton. Jika harga terlalu tinggi, sukar untuk pelabur memulihkan syarikat itu," katanya.

Dr Mahathir berkata Khazanah tidak mempunyai rancangan untuk menjual kepentingannya kepada syarikat asing memandangkan Proton akan hilang identitinya (sebagai kereta nasional Malaysia), namun syarikat itu sedang berunding dengan General Motors Company untuk potensi pemasangan kereta.

"Proton perlu kekal sebagai kereta nasional dan mengukuhkan keupayaan kejuruteraannya," katanya.
Jalinan usaha sama dengan pembuat kereta dunia bukan penyelesaian tunggal untuk meningkatkan teknologi, katanya.

"Banyak lagi cara lain untuj memperoleh teknologi. Banyak pengeluar kereta terkemuka melakukan penyumberan luar untuk reka bentuk," katanya.

- Bernama

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive