17 September 2012

Google Sekat Video Anti Islam 'Innocence of Muslims' di Malaysia

  
Monday, 17 September 2012 11:17


DISEKAT: Pesanan yang terpampar di YouTubeDISEKAT: Pesanan yang terpampar di YouTubeKUALA LUMPUR: Google telah menyekat klip filem "Innocence of Muslims" dari perkhidmatan perkongsian video YouTube di Malaysia sejak lewat semalam berikutan aduan daripada pengawal selia Malaysia Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) mengenai klip yang telah mencetuskan protes ganas di seluruh dunia Islam kerana Nabi Muhammad.
The Malaysian Insider difahamkan bahawa SKMM telah menggunakan Seksyen 298A (1) Kanun Keseksaan dalam aduan kepada enjin carian terkemuka di dunia yang juga memiliki laman YouTube.

Kedua-dua Google dan YouTube mempunyai laman tempatan di Malaysia, yang mempunyai hampir 70 peratus penembusan jalur lebar dan pasaran utama bagi laman perkongsian video.


Semakan The Malaysian Insider menunjukkan bahawa mana-mana carian klip video kontroversi dari alamat IP Malaysia akan menunjukkan nota berkata, "Kandungan ini tidak boleh didapati di negara anda kerana aduan undang-undang.

"Video telah disekat di Mesir dan Libya, negara berlakunya protes ganas terhadap video tersebut.

"Kita mempunyai garis panduan masyarakat yang jelas, dan apabila video melanggar peraturan mereka, kita keluarkan.

"Di samping itu, kita telah melancarkan YouTube tempatan dan jika kita diberitahu bahawa video menyalahi undang-undang di negara itu, kita akan menyekat akses kepada maklumat itu selepas kajian menyeluruh," kata ketua komunikasi dan hal ehwal awam Google Malaysia Zeffri Yusof.

Sumber-sumber dari pemain industri berkata SKMM bergantung kepada Seksyen 298A (1) Kanun Keseksaan kerana ia adalah cukup luas untuk menjadikan kes terhadap klip video itu. Undang-undang menyatakan bahawa "Sesiapa yang dengan perkataan, sama ada secara lisan atau bertulis, atau dengan tanda-tanda, atau oleh perwakilan dilihat, atau oleh apa-apa perbuatan, aktiviti atau menjalankan, atau dengan menganjurkan, mempromosi atau mengatur, atau membantu dalam menyusun, mempromosi atau mengatur, apa-apa aktiviti, atau selainnya dalam mana-mana cara lain:-

(a) punca, atau cuba untuk menyebabkan, atau berkemungkinan untuk menyebabkan ketidakharmonian, perpecahan atau perasaan permusuhan, kebencian, sakit akan; atau

(b) prejudis, atau cuba memudaratkan, atau berkemungkinan memudaratkan, pengekalan keharmonian atau perpaduan, atas alasan agama, di antara orang atau kumpulan orang yang menganut sama atau berbeza agama, hendaklah dihukum dengan pemenjaraan selama tempoh tidak kurang daripada dua tahun dan tidak lebih daripada lima tahun. "

Beberapa kumpulan Islam membantah terhadap klip video di luar Kedutaan AS di sini Jumaat lepas dan Pemuda Umno telah menyatakan akan membuat bantahan. Pergerakan itu telah menyertai yang lain dalam mengutuk video klip tersebut.

Agensi berita Reuters telah melaporkan bahawa seorang lelaki California disabitkan penipuan bank telah diambil untuk disoal siasat pada hari Sabtu lalu oleh pegawai-pegawai yang menyiasat pelanggaran akhlak mungkin berpunca daripada pembuat klip video tersebut.

Nakoula Basseley Nakoula, 55, secara sukarela meninggalkan rumahnya pada awal pagi Sabtu untuk mesyuarat di stesen sheriff di pinggir bandar Los Angeles di Cerritos.

Nakoula, yang telah menafikan penglibatan dalam filem itu dalam panggilan telefon kepada Kristian Koptik biskop, telah diiringi keluar dari rumahnya ke kereta menunggu oleh timbalan sheriff beberapa, mukanya dilindungi oleh selendang, topi dan cermin mata hitam.

Filem bahasa Inggeris yang dibuat selama 13-minit, yang difilemkan di California dan disebarkan di Internet di bawah beberapa tajuk termasuk "Innocence of Muslims", yang mengejek Nabi Muhammad.

Filem itu mencetuskan protes ganas di Konsulat AS di Libya di bandar Benghazi menyebabkan duta AS dan tiga lain terbunuh pada hari Selasa lepas.

Protes telah merebak ke negara-negara lain di seluruh dunia Islam.

Bagi kebanyakan orang Islam, mana-mana gambaran nabi adalah menghina. Karikatur yang dianggap menghina pada masa lalu telah menimbulkan bantahan dan dikutuk daripada pegawai, pendakwah, umat Islam biasa dan ramai orang Kristian.

Nakoula, yang namanya telah secara meluas dikaitkan dengan filem dalam laporan media, mengaku bersalah terhadap penipuan bank pada tahun 2010 dan telah dihukum 21 bulan di dalam penjara, diikuti oleh lima tahun diselia akhlak, menurut satu dokumen mahkamah.

Klip filem itu disiarkan di Internet sejak Julai lalu dikaitkan dengan seorang lelaki menggunakan nama Sam Bacile, di mana dua orang yang dikaitkan dengan filem itu telah berkata berkemungkinan nama tersebut hanyalah nama samaran.

Satu nombor telefon dikatakan milik Bacile, diberikan kepada Reuters oleh aktivis Kristian Koptik dari Amerika Syarikat, Morris Sadek, berkata beliau mempromosikan filem itu, kemudiannya dikesan kembali kepada orang yang berkongsi kediaman Nakoula.

-- The Malaysian Insider

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive