04 February 2013

Habisla Najib/BN : DUN Selangor akan dibubar selepas CNY


CABARAN untuk Najib & BN: S'gor bubar Dewan Undangan Negeri selepas CNY!
Dalam cabaran berani ke atas kerajaan persekutuan dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang bermasalah, Menteri Besar Selangor Khalid Ibrahim mungkin akan membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) selepas Tahun Baru Cina, para pemimpin PKR memberitahu pada hari Rabu.
"Ini adalah satu langkah proaktif Saya rasa kita semua bosan dengan ketidaktentuan. Rakyat dan para pelabur sudah mula merungut dan kami percaya ini adalah jalan yang terbaik. Jika Najib tidak berani membubarkan Parlimen persekutuan, Selangor mungkin mempunyai akan memulakannya. Malah, kita menggalakkan semua negeri-negeri Pakatan menyusul, "ketua PKR Wanita Zuraida Kamaruddin memberitahu Malaysia Chronicle.
"Ia telah mencapai satu peringkat di mana ia mula memberi kesan kepada ekonomi dan pasaran saham. Rakyat biasa mahu membuat keputusan. Kita tidak boleh menunda perkara begitu lama hanya kerana Najib tidak boleh membuat keputusan atau bacul (takut) untuk mengadakan pilihan raya, "naib presiden PKR Tian Chua memberitahu Malaysia Chronicle.
Butir-butir sedang dimuktamadkan
Pakatan Rakyat yang diketuai oleh Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim memenangi 5 daripada 13 negeri di Malaysia dalam pilihan raya umum 2008. Disebabkan perebutan kuasa di Perak pada tahun 2009, PR kini menguasai Pulau Pinang, Kedah, Kelantan di samping Selangor.
Ia tidak jelas lagi jika Khalid, yang juga ahli parlimen PKR Bandar Tun Razak dan ahli Dewan Undangan Negeri untuk Ijok, telah memuktamadkan bila tarikh pembubaran dewan perundangan negeri Selangor.
Tahun Baru Cina jatuh pada 10 dan 11 Februari, dan Khalid dijangka untuk membincangkan butir-butir itu dengan seluruh majlis eksekutif negeri.
"MB Selangor berkata beliau akan mempertimbangkan untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri Selangor selepas Tahun Baru Cina jika PM gagal untuk membubarkan Parlimen pada masa itu. Apa pendapat anda?" Speaker bagi Selangor Teng Chang Khim berkata dalam Twitter beliau.
Teruja
Berita ini bakal menjadikan rakyat di seluruh Negara merasa teruja, yang bersedia untuk menghadapi perubahan rejim di Malaysia buat pertama kali pada pilihan raya umum ke-13. Menurut sumber-sumber politik, risikan peringkat kerajaan dalam kaji selidiknya mendapati PR boleh menang 124 kerusi dan BN 98 kerusi.
Menurut kaji selidik itu, PR akan memenangi 10 kerusi di Wilayah Persekutuan, 10 di Johor, 11 di Kedah, 12 di Kelantan, 18 di Perak, 17 di Selangor, 1 di Terengganu, 1 di Melaka, 3 di Negeri Sembilan, 5 di Pahang, 0 di Perlis dan jumlah 25 kerusi di Sabah dan Sarawak.
"Anda boleh katakan kita menjolok sarang tebuan. Walaupun keputusan kaji selidik itu tidak memihak kepada kita, kita akan melakukan sesuatu untuk mempercepatkan pilihanraya. Sekurang-kurangnya, tetapkan tarikh pilihan raya. Mengapa membahayakan diri dan negara kita dengan berdolak-dalih tentang sesuatu yang begitu mudah dan kebiasaan seperti tarikh PRU?," kata Zuraida, yang juga Ahli Parlimen Ampang.
Najib yang bergelumang dengan skandal takut mengadakan pilihanraya?
Malah, Najib yang sering dicemari skandal telah menunjukkan tanda-tanda dia akan sekali lagi melengahkan pilihanraya di seluruh negara selepas lawatannya ke luar negara ke Gaza menemui kegagalan apabila dia dimarahi secara terbuka oleh Presiden Palestin Mahmoud Abbas.
Najib dituduh cuba campur tangan dalam politik Palestinan selepas membuat komen yang dilihat sebagai memihak kepada Hamas, saingan parti politik Mahmoud, Fatah.
Umno-BN yang sering dikaitkan dengan rasuah telah memerintah Malaysia sejak 1957, juga sudah jauh tenggelam dalam publisiti negatif akibat pendedahan terkini dari RCI Sabah bahawa bekas Perdana Menteri Mahathir Mohamad telah diberikan kerakyatan kepada ratusan ribu pekerja haram di Malaysia Timur dengan syarat mereka mengundi BN.
Najib dan isterinya Rosmah Mansor juga menghadapi beberapa tuduhan berat iaitu terlibat dalam rasuah peringkat tinggi termasuk menerima sogokan haram berjumlah R570 juta dalam pembelian kapal selam Scorpene dan pembunuhan Altantuya Shaariibuu.
Sebagai perdana menteri, Najib mempunyai tanggungjawab untuk memutuskan bila parlimen akan dibubarkan. Dia juga boleh membenarkan Parlimen terbubar secara automatik pada 28 April, selepas Suruhanjaya Pilihanraya diberi 2 bulan untuk mengadakan pilihanraya umum ke-13.
"Kemungkinan penantian yang lama tidak boleh dipandang ringan. Malah jika Selangor dibubarkan hari ini, SPR boleh menetapkan-tarikh pengundian pada 1 Mei. Mereka boleh memberikan pelbagai penjelasan. Jadi Pakatan akan mencari jalan untuk menghentikan keadaan ketidak tentuan ini dari mematahkan semangat seluruh negara. Malah jika Najib dan BN tidak bersedia, untuk menettetapkan saja tarikh. Biar rakyat dan pelabur tahu, "kata Tian.
Malaysia Chronicle

1 comment:

Anonymous said...

gua sokong 100% gubal dulu klu berani,,,,jgan cakap aja sampai masa kalih cakap pula,,,,,,pucok di cita ulam yg datang,,,,,org mengantok surongkan bantal,,,gua rasa acah aja kut,,,,,takkan berani cari penyakit

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive