24 February 2013

PENCEROBOHON LAHAD DATU : Tempoh tentera bersanjata Sulu di Kg Tanduo hampir tamat


Gambar fail menunjukkan anggota Pasukan Gerakan Am (PGA) dan polis melakukan sekatan jalan raya menuju ke Felda Sahabat bagi mengawal keselamatan berhubung insiden pencerobohan sekumpulan rakyat Filipina di Kampung Tanduo yang terletak kira-kira 130 kilometer dari pekan Lahad Datu.
LAHAD DATU: Tempoh untuk tentera bersenjata Sulu yang menceroboh ke negara ini di Kampung Tanduo akan berakhir hari ini (Ahad), namun tiada tanda-tanda kumpulan berkenaan bakal menyerah dengan aman.
Laporan menyebut bahawa kumpulan yang diketuai Raja Muda Azzumudie, saudara kepada Sultan Jamalul Kiram III mengalami kekurangan bekalan makanan apabila pasukan keselamatan Malaysia mengawal ketat kawasan mereka.
Tarikh akhir pengusiran kumpulan itu yang berakhir Jumaat lalu dilanjutkan selama 48 jam selepas kerajaan Filipina menerusi Menteri Luarnya Albert Del Rasario meminta kerajaan Malaysia melanjutkan tempoh pengusiran kumpulan penceroboh berkenaan.
Sebelum ini Azzumudie dilaporkan berkata bahawa Sultan Kiram mengarahkan kumpulan itu terus berada di Sabah kerana menganggap wilayah itu milik mereka dan pernah berada di bawah Kesultanan Sulu, 500 tahun lalu.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive