26 February 2013

TERKINI : Presiden Filipina Beri Amaran Penceroboh Sulu



MANILA: Presiden Filipina, Benigno Aquino pada Selasa memberi amaran kepada Sultan Sulu bahawa beliau akan berhadapan dengan tindakan undang-undang jika gagal menamatkan pencerobohan di Sabah.
Aquino memberitahu Sultan Jamalul Kiram III untuk memanggil balik 180 pengikutnya termasuk kira-kira 30 daripada mereka yang bersenjata daripada terus menceroboh di Kampung Tanduo, Lahad Datu.
"Jika anda memilih untuk tidak bekerjasama, tindakan tegas berdasarkan undang-undang negara ini akan digunakan untuk memberi keadilan kepada semua.
"Keadaan seperti ini tidak boleh berterusan. Jika anda benar-benar pemimpin orang anda, anda harus bekerjasama dengan kerajaan untuk mengarahkan pengikut anda pulang ke rumah dengan aman," kata Aquino dalam satu kenyataan yang disiarkan di televisyen nasional.
Aquino juga memberi amaran kepada Jamalul Kiram bahawa beliau telah mengarahkan suatu siasatan terhadap 'kemungkinan pelanggaran undang-undang oleh pihaknya, pengikut dan pihak terlibat berhubung pencerobohan itu'.
Selain itu Aquino berkata kerajaannya bekerja dengan pihak berkuasa Malaysia dalam usaha untuk menyelesaikan secara aman pencerobohan berkenaan. AFP

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive