20 December 2013

Pengurus Liverpool kutuk Vincent Tan jahil urus bola sepak

Pengurus Liverpool, Brendan Rogers melancarkan serangan mulut semalam kepada pemegang saham terbesar Cardiff City, ahli perniagaan Malaysia, Tan Sri Vincent Tan (gambar) dan menuduh Tan tidak tahu apa-apa dalam menguruskan pasukan bola sepak.
Susulan khabar angin pemecatan pengurus Cardiff City, Malky Mackay, Rogers mempertahankan rakan setugasnya dan berkata, beliau tidak faham mengapa ia sering diperkatakan.
"Apa yang dapat saya katakan dari luar pasukan itu, ialah mereka diuruskan oleh seorang ahli perniagaan yang tidak tahu apa-apa tentang bola sepak. Dia memanglah seorang yang berjaya dalam perniagaan dan kehidupan dan tahniah diucapkan, tetapi perniagaan bola sepak bukan seperti perniagaan yang lain.
"Mackay menyertai sebuah pasukan dengan 10 pemain baru dan beliau harus melatih pasukan yang baru. Tetapi beliau tetap mengambil cabaran itu dan mengubah mentaliti serta budaya di Cardiff City, lantas membawa mereka ke pusingan akhir Carling Cup dan mendapat tempat di musim playoff.
"Musim yang seterusnya, dia berjaya menjadikan Cardiff City sebagai pasukan kedua di Wales untuk bermain di pusingan tertinggi. Saya amat terkejut akan adanya khabar angin tentang pemecatan beliau,” katanya kepada Guardian.
Rogers turut mempertahankan ketua bahagian sumber manusia Cardiff City, Iain Moody, yang dipecat dan berkata, beliau pernah bekerja dengannya di Watford.
Katanya, Moody adalah antara individy yang ikhlas pernah ditemuinya.
Sementara itu, Daily Mail melaporkan Mackay berada di ambang pemecatan selepas Tan menghantar emel agresif, memerintahkan beliau untuk berhenti atau beliau akan diberhentikan. Tan enggan untuk melepaskan Mackay disebabkan wang pampasan yang harus dibayarnya sebanyak £3 juta (RM16 juta).
Dalam emel beliau yang panjang itu, jutawan Malaysia itu mengkritik cara Mackay menguruskan pasukan itu termasuk cara mengendalikan bajet dan berbelanja secara berlebihan sehingga mencecah £15 juta (RM79 juta) pada musim lalu.
The Daily Mail juga melaporkan bahawa prospek Mackay meninggalkan pasukan itu sangat rendah, dengan lebihan provokasi yang beliau hadapi. Namun, The Daily Mail melaporkan sumber yang dekat dengan Mackay berkata, episod buruk ini bakal berakhir minggu depan.
Bekas penyerang pasukan bola sepak Manchester United dan pengurus Molde, Ole Gunnar Solskjaer adalah antara nama yang muncul sebagai kemungkinan pengganti Mackay.
Pasukan Solskjaer dari Norway turut mendedahkan bahawa beliau didekati sebuah pasukan dari Britain namun enggan mendedahkan nama pasukan tersebut.
Selain pengambilan pengurus baru, jika Mackay dipaksa meninggalkan pasukan itu, Cardiff City juga sedang mencari pangarah bola sepak.
Pasukan itu mengaku bahawa mereka memerlukan seorang profesional dalam industri bola sepak untuk berunding tentang isu pengurusan dan isu umum.
Huru-hara di Cardiff City yang dimulakan dengan pemecatan Moody berakhir kebelakangan ini, tetapi pasukan itu kembali bermasalah apabila Mackay menyarankan pengambilan tiga pemain baru untuk Januari depan.
Tan mengkritik Mackay secara agresif pada Isnin lalu dan berkata tiada sesen pun akan diberikan. – 20 Disember, 2013. - TMI

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive