27 April 2014

Antara artis yang menyartai PERKASA

Artis masuk PERKASA kerana kerenah birokrasi


Beberapa orang pelakon serta penggiat drama dan filem tempatan mengumumkan penyertaan dalam NGO pendesak Melayu, PERKASA pada malam tadi.

Mereka menyertai biro kesenian dan warisan NGO tersebut, yang dipromosi sebagai wadah untuk menjaga kepentingan mereka dalam industri hiburan tanah air.

Antaranya yang hadir dalam majlis pelancaran biro tersebut ialah pengarah dan pelakon, Zulkifli M Osman yang bertindak sebagai timbalan pengerusi II biro itu.



Beliau melihat PERKASA sebagai sebagai satu platform yang mampu membawa isu dan suara anggotanya kepada perhatian menteri yang berkaitan.

Menurutnya, beberapa isu yang cuba diketengahkan golongan itu sebelum ini tidak mendapat perhatian disebabkan kerenah birokrasi.

"Kita cuba mengatasi situasi dalam industri yang tak berjaya melepasi benteng sampai ke (peringkat) atas. Melalui biro ini kita mungkin berjaya untuk sampai ke atas

"Biasanya (isu) cuma sampai kepada KSU (ketua setiausaha), KP (ketua pengarah), dan setiausaha politik sahaja – ia biasanya tak sampai ke peringkat atas.

"Kepimpinan (golongan artis) kita sebelum ini tidak cukup lantang," katanya ketika ditemui wartawan di program Malam Rintihan Penggiat Seni Tanah Air, di Kuala Lumpur.

Menurutnya, dua orang penggiat seni yang sudahpun menyertai PERKASA ialah seniwati Fauziah Nawi dan penyanyi Ebby Saiful.

Biro tersebut diketuai bekas anggota kumpulan Carefree dan pelakon era 80-an, Datuk Don@Abdullah Hussain yang sudah menjadi ahli PERKASA sejak awal penubuhannya lagi.

Selain Zulkifli dan Don, turut kelihatan hadir pada majlis semalam adalah pelakon Shaharudin Thamby, Datuk Baharuddin Omar, seniwati Ruminah Sidek, pelakon dan penerbit Datuk Yusof Haslam, serta pelakon dan pelawak Imuda.

Baharuddin Omar mengesahkan beliau merupakan anggota PERKASA sejak biro itu ditubuhkan sekitar sebulan lalu sementara Yusof Haslam pula hadir untuk memberi sokongan kepada penubuhan biro itu dan belum menjadi anggotanya.

Hadirin pada majlis malam tadi dipersembahkan dengan tayangan video berjudul 'Nasib Orang Kita' yang memaparkan penderitaan beberapa artis yang meninggal dunia akibat penyakit seperti barah dan sakit tua.

Selepas itu, seniwati Ruminah menyampaikan monolog berjudul 'Gelandangan Anak Seni' selama kira-kira 10 minit.

Acara malam tadi diakhiri dengan sesi dialog di antara wakil pekerja filem dan drama dengan anggota panel di antaranya terdiri daripada Presiden PERKASA, Datuk Ibrahim Ali, produser Yusof Haslam serta pengerusi biro kesenian dan warisan itu sendiri. - Malaysiakini

1 comment:

Anonymous said...

Apakah jika nasib mereka ini terbela, kehidupan rakyat akan menjadi lebih selesa dan harga barang akan menjadi murah? Perjuangan itu hanya untuk kepentingan kelompok mereka shj, tidak membawa makna pd kita secara keseluruhan.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive