24 April 2014

PRK Bukit Gelugor: Mengundi 25 Mei, Penamaan Calon 12 Mei


Diterbitkan: Khamis, 24 April 2014 10:32 AM

Abdul Aziz Mohd Yusuf

PUTRJAYA: Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Bukit Gelugor ditetapkan pada 25 Mei, manakala hari penamaan calon pula akan diadakan pada 12 Mei ini.

Tempoh berkempen adalah selama 12 hari.

Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof berkata, suruhanjaya itu juga menetapkan bahawa hari pengundian awal ialah pada 21 Mei ini.

Perkara itu diumumkan pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat khas berhubung kekosongan kerusi Parlimen Bukit Gelugor di Bangunan SPR di sini, Khamis.


Kerusi Parlimen Bukit Gelugor kosong selepas penyandangnya, Karpal Singh, 74, meninggal dunia dalam kemalangan jalan raya di KM306.1 Lebuhraya Utara Selatan berhampiran Gua Tempurung di Kampar pada 1.10 pagi, pada 17 April lalu.

Pada pilihan raya umum Mei 2013, Karpal Singh menang kerusi itu dengan majoriti 41,778 undi menewaskan calon Barisan Nasional, Teh Beng Yeam.

PRK Bukit Gelugor adalah yang keempat selepas Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) Mei tahun lalu.

Tiga PRK sebelum ini ialah di DUN Kuala Besut di Terengganu yang diadakan pada 24 Julai tahun lalu diikuti DUN Sungai Limau, Kedah pada 4 November lalu.

Terbaharu, kira-kira sebulan yang lalu negara turut menyaksikan PRK ketiga diadakan di DUN Kajang, Selangor pada 23 Mac.
Seramai 82,431 pemilih akan menjalankan tanggungjawab mereka sebagai pengundi yang terdiri daripada 82,255 orang pengundi biasa, 148 pengundi awal dan 28 pengundi tidak hadir luar negara.
Menurut Abdul Aziz, anggaran kos perbelanjaan bagi PRK Bukit Gelugor adalah sebanyak RM1.9 juta.
"Sebanyak 21 buah pusat mengundi akan dibuka iaitu 17 buah bagi pengundian biasa dan empat bagi pengundian awal.

"Dewan Sri Pinang akan digunakan sebagai pusat penamaan calon dan pusat penjumlahan undi rasmi," katanya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive