18 January 2010

Kenapa saya berundur : Setiausaha Agung PKR

Oleh G. Manimaran

KUALA LUMPUR, Jan 18 — Pada salah satu bekas abu rokok di pejabat setiausaha agung Parti Keadilan Rakyat (PKR) tertera perkataan “Why Quit?”. Dari sudut tabiat merokok, ia merujuk kepada mengapa hendak berhenti merokok.

Tetapi dalam arena politik ia merujuk kepada sebab setiausaha agung PKR mahu melepaskan jawatannya ketika PKR perlu berjalan jauh.

Soalan mengapa meletakkan jawatan sekali lagi dikemukakan kepada Datuk Salehuddin Hashim (gambar) semasa beliau ditemui di pejabatnya hujung minggu lalu.

Kini, beliau sedang melalui hari-hari terakhir sebagai setiaushaa agung PKR. Walaupun keputusannya untuk meninggalkan jawatan ini sudah diketahui umum manakala pucuk kepimpinan pula sudah menerima keputusannya, sebab dan punca yang menyumbang kepada tindakan Salehuddin masih menjadi bahan perbualan.

Dalam perbualan panjang lebar beberapa hari sebelum pertemuan di ibu pejabat PKR itu, walaupun banyak maklumat yang tidak dapat didedahkan kepada umum, Salehuddin menceritakan pahit manis selama enam tahun bersama PKR — parti politik pertama beliau sertai dalam hidupnya iaitu pada 2004.
Jika begitu keadaannya, apa yang menarik beliau menyertai PKR? [seterusnya]

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive