23 January 2010

Lagi surau diserang

Polis: Surau Kg Jawa diserang lagi, kerja ‘kurang siuman’

KLANG, Jan 23 — Polis menolak unsur perkauman sebagai punca dalam kejadian dua serangan berulang di Surau Taman Menara Maju di Kampung Jawa di sini, sebaliknya ia mungkin dilakukan oleh individu yang disifatkan “kurang siuman”.

Ketua Polis Daerah Klang ACP Mohamad Mat Yusop berkata dalam kejadian pagi kelmarin dan awal pagi semalam beberapa tompokan najis dan air kencing dipercayai milik seorang lelaki ditemui di tepi pintu masuk surau berkenaan.

Kelmarin dua surau di Muar diserang selepas siri serangan dan kerja vandalismes ke atas rumah-rumah ibadat khususnya gereja sejak 8 Jan lalu.

“Kita mendapat maklumat dari penduduk setempat semalam (kelmarin) dan telah melakukan perbincangan dan rondaan sehingga lewat tengah malam namun kejadian sama berulang lagi awal pagi tadi (semalam) dan disedari oleh seorang jemaah yang hendak membuka surau untuk solat subuh,” katanya kepada pemberita ketika ditemui di lokasi kejadian malam tadi.

Bagaimanapun, beliau berkata dalam dua kejadian itu, suspek tidak memasuki kawasan dalam surau berkenaan seperti kejadian pertama sebelum ini.

“Saya menolak kemungkinan kejadian ini berlaku atas rasa tidak puas hati penduduk berbilang bangsa di kawasan ini memandangkan mereka hidup harmoni selama ini malah kadar jenayah di kawasan ini juga terkawal,” kata beliau dipetik Bernama.

Dalam kejadian pertama pada 9 Jan lepas, pintu surau berkenaan pecah dibaling dengan batu dan dipecah masuk oleh individu yang dipercayai penduduk dari kawasan taman itu.

“Kita masih menjalankan siasatan termasuk mengenalpasti apakah motif kejadian itu memandangkan ia tidak pernah berlaku sebelum ini.

“Berdasarkan siasatan awal, kita juga percaya kejadian ini membabitkan suspek yang sama,” katanya.

Sehubungan itu, beliau berkata bermula malam tadi kira-kira 30 anggota rukun tetangga, Rela, JPA3 bersama anggota polis mengadakan rondaan di sekitar kawasan taman berkenaan bagi memantau sebarang kemungkinan kejadian sama berulang.

“Penduduk bersepakat dengan kerjasama melakukan rondaan sehingga pagi dan akan diteruskan untuk beberapa tempoh masa,” katanya.

Mohamad juga meminta orang ramai supaya tidak mengaitkan insiden itu dengan kejadian pembakaran gereja dan berharap masyarakat supaya bertenang serta meneruskan keharmonian masyarakat berbilang kaum di kawasan taman perumahan itu. - TMI

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive