11 December 2010

Asakan tersusun pembangkang ancam BN

Asakan tersusun daripada pembangkang boleh membuat beberapa calon Barisan Nasional (BN) tewas dalam pilihan raya negeri tidak lama lagi, demikian menurut anggota kabinet Ketua Menteri Taib Mahmud.

Penasihat khas Taib, Adenan Satem berkata para pengundi tidak akan mengundi untuk sebuah parti sahaja. Keadaan telah berubah.

Rakyat mempunyai akses mudah terhadap maklumat dan semakin mempunyai kesedaran politik. Minda rakyat telah berubah dan BN tidak mampu berpeluk tubuh.

Dilihat sebagai pengakuan pertama dalam politik BN di Sarawak, Adenan berkata senario dewasa ini kurang memihak kepada parti-parti komponen BN.

Beliau berkata, perasaan kecewa di kalangan pengundi yang tidak berpuas hati dengan kempen teratur oleh pihak pembangkang dan tuduhan yang berleluasa tentang penyelewengan yang disebarkan menerusi internet telah memberi kesan buruk dan mempengaruhi kedudukan parti di mata rakyat.

"Para pengundi hari ini lebih condong untuk menyokong individu yang komited untuk memberi khidmat kepada mereka. Nasihat yang baik untuk calon BN sekarang ini ialah supaya mereka rapat dengan rakyat dan memenuhi kehendak mereka.

Kewibawaan calon

"Jangan mengambil sikap sambil lewa terhadap pengundi. Sekarang ini orang tidak mengundi mengikut parti……..kewibawaan calon juga penting dan boleh membawa kepada kekalahan atau kemenangan.

Jadi calon mesti berkarisma, terbuka kepada kritikan dan mendengar keluhan orang ramai," Adenan memberitahu para pemberita pada perjumpaan menjelang Hari Krismas anjuran Persatuan Graduan Bidayuh baru-baru ini.

Adenan, yang juga ahli dewan undangan negeri Tanjung Datu merujuk kepada kes di mana calon-calon BN tidak mendapat sokongan oleh ahli parti mereka sendiri dan akhirnya, "ahli-ahli ini berkempen menentang calon".

Pengakuan Adenan memperlihatkan kebimbangan tentang kerentakan dalaman BN dan malahan "simpanan tetapnya" yang terdiri daripada para penduduk (pengundi) pribumi yang pernah menjadi penyelamat kepada BN, semakin terhakis.

Semua orang tahu bahawa BN telah kehilangan sebanyak besar sokongan masyarakat Cina meskipun cuba dinafikan oleh Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP).

DAP yakin menang 15 kerusi

DAP pula secara terbuka menyatakan keyakinannya untuk merampas 15 kerusi ekoran dari kemenangannya pada pilihan raya kecil Sibu, Mei lalu.

Sementara itu, PKR bekerja keras dengan menggunakan isu tanah, yang menjadi isu kebimbangan yang paling penting di kalangan para pengundi penduduk pribumi.

Keadaan ini diburukkan lagi oleh kenyataan daripada Menteri Komunikasi dan Pembangunan Infrastruktur Sarawak, Michael Manyin kepada para pemimpin masyarakat.

Beliau menggesa para pemimpin masyarakat supaya tidak menyokong pemberian tanah adat (NCR) dengan berkata, mereka tidak mempunyai kuasa dan ini menyebabkan para penduduk tempatan menjadi marah.

Bekas timbalan presiden Majlis Undang-Undang Tanah Adat, Nicholas Bawin membidas Manyin kerana kegagalan beliau memahami adat orang-orang Dayak.

"Di bawah adat, Tuai Rumah, Penghulu, Pemancha dan Temenggong menjadi penjaga adat. Mereka dilantik kerana mereka mempunyai ilmu secukupnya berhubung tanah," kata Bawin.

"Pelantikan mereka adalah berdasarkan pengetahuan dan datang bersamanya bidang kuasa," tambahnya.

Merampas tanggungjawab mereka

Pengerusi PKR Sarawak Baru Bian, yang dikenali sebagai peguam NCR berkata, dengan menghalang pemimpin-pemimpin masyarakat dari menjalankan tugas bermakna merampas tanggungjawab mereka yang serius.

Para pemimpin ini diganggu dan dihalang oleh beberapa individu dan ahli politik dari menjalankan tugas mereka. Mereka sungguh tidak bertanggungjawab kerana menyekat hak para pemimpin masyarakat.

Sementara itu, Adenan mengakui "kelemahan" dalam sistem dan meminta rakyat memberi BN masa untuk berubah.

Merujuk kepada empat "penyakit" yang digariskan oleh Perdana Menteri Najib Tun Razak ketika Konvensyen BN 2010, beliau berkata, rakyat tidak begitu menghargai kerja kita, tidak seperti dulu.

"Sekarang ini mereka percaya adalah menjadi tanggungjawab kerajaan untuk menjaga kebajikan mereka. Mereka kata kerajaan dibayar (dengan menggunakan wang pembayar cukai) untuk berbuat demikian.

"Tapi kami sedar tentang kelemahan ini. Beri kami (BN) masa, kami akan berubah……..tapi ia memakan masa," katanya dan menambah, akhirnya BN juga yang akan membawa pembangunan ke kawasan-kawasan pedalaman - FMT

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive