12 June 2011

PAS berubah Umno gelabah - Datuk Mohd Ariff Sabri

12 JUN — Kenapa isu gabungan antara PAS dan Umno jadi rebut-ribut? Muhyidin Yassin kata, Umno tetap akan berusaha mencapai permuafakatan dengan PAS untuk menubuhkan kerajaan perpaduan. Orang tidak mahu, kita masih terkinja kinja. Hidung tidak mancung, pipi di sorong sorong.

Bukan apa, kata Muhyidin kerana kepentingan bangsa Melayu. Ketua penerangan Umno Ahmad Maslan menyambung nafsu inginkan permuafakatan. Bahkan Maslan memberi huraian keatas perkara tersebut.

Tapi ada sesuatu yang tidak kena dengan kenyataan Maslan. Dia run down tokoh Umno yang disebut nya sebagai veteran. Siapakah yang di maksudkan oleh Maslan? Dr Mahathir Mohamad kah? Tengku Razaleigh Hamzah kah? Atau Hussein Onn kah yang ketika itu Perdana Menteri dan presiden Umno? Wahai ahlil nujum, cuba enta kasi cerita la.

Maslan tidak boleh sebut dia tidak tahu hujung dan pangkal. Kalau tidak tahu, kena baca lah wak. Tokoh yang paling tidak suka PAS ketika itu ialah Dr Mahathir dan Dr Mahathir kata Maslan, di anggap sebagai sifu nya. Sifu ketika bila? Ketika Maslan berumur belasan tahun? Maslan masih merangkak?

Ini penyakit besar budaya politik Umno. Kamu mahu memperjuangkan sesuatu matlamat, objektif atau sesuatu perkara ialah dengan menjatuhkan orang lain. Yang paling celaka, ialah menjatuhkan sesama sendiri. AJK hentam AJK lain.

Ahli Umno dari satu kumpulan memburukkan Adun dan melakukan angkara durjana. Presiden hentam timbalan Presiden. Timbalan Presiden komplot sana sini. Ini budaya Umno. Peningkatan kareer di lakukan diatas pemusnahan orang lain. Budaya politik inilah yang menjadi penghalang terbesar perpaduan antara PAS dan Umno.

Mari kita selidik motif yang berbeza antara dua parti orang Melayu ini. Mengenai wadah perjuangan dan perbezaan falsafah perjuangan, tidak perlu kita huraikan.

Kita tanya soalan yang asas. Apa perlu PAS bersekutu dengan Umno? Adakah dengan jalan itu, PAS mentahkihkan atau affirm keMelayuan nya? Saya rasa tidak. Orang Melayu yang berada dalam PAS tidak hilang Melayu nya sama seperti orang Melayu dalam Umno tidak hilang kebangsaan nya.

Jadi, jika sama sama Melayu, apa perlu menggunakan slogan bersatu Melayu itu sebagai tarikan untuk bersekutu? Jadi, alasan keBangsaan sebagai penyebab bersekutu tidak boleh di pakai. PAS tidak memerlukan Umno untuk register keMelayuan mereka.

Adakah ianya bertujuan mengekalkan kuasa Melayu? Jika itu matlamat nya, ianya alasan tidak kukuh. Sebab, PAS yakin boleh menjadi pilihan alternative kepada Umno.

Dan PAS sudah pun menunjukkan bahawa mereka bersedia mengambil tempat Umno. Bagaimana? Dengan melakukan transformasi dalam saf kepimpinan nya. Transformasi yang di lakukan bersifat penstrukturan semula untuk berperang sebenar nya.

Walaupan kumpulan yang di sebut sebagai kumpulan Erdogan telah menguasai pimpinan PAS pada satu peringkat, PAS mempunyai suatu badan untuk mengawasi keghairahan pimpinan barisan depan parti tersebut.

Umno juga melakukan penstrukturan semula dalam pimpinan nya — tapi sekadar mengalih pemimpin lama dan yang tidak mendapat mandate rakyat sebagai penyandang jawatan. Ini transformasi main main.

Kali ini Kabinet kerajaan Umno di penuhi dengan senator dan mereka yang tewas dalam pilihanraya. Bagaimana kita mencerminkan harapan dan hasrat rakyat, jika mereka yang di tolak terus di jadikan pemimpin kerajaan?

Ketika Umno kuat, tidak pernah timbul ura ura mahu bergabung dengan PAS. Rata-rata nya, Umno mahu orang Melayu percaya bahawa mereka hanya selamat jika bernaung di bawah Umno. Umno jurubicara rakyat. Umno menjuarai orang Melayu dan kepentingan mereka.

Demikian lah kepercayaan yang di asak kedalam benak bangsa Melayu. Apakah punca kepercayaan demikian? Sudah sememang nya begitu jawapan nya. Itu sebab nya Umno itu Melayu dan Melayu itu Umno.

Lama kelamaan setelah 50 tahun lebih memerintah, laungan tersebut semakin kosong. Penjuaraan Umno keatas orang Melayu serta kepentingan mereka, menjadi longgar. Penyebutan dan pengucapan kalimah “Melayu” masih kedengaran, itu tidak di sangsipun. Tapi Melayu macama mana dan kepentingan Melayu mana yang Umno juara kan? Jawapan yang tersangat di permudahkan, sudah sememang nya begitu tidak dapat lagi di pertahankan.

Jadi kalau kita cari punca punca nya, tidak ada hujjah yang rasional kenapa survival bangsa Melayu mesti bergantung kepada Umno. Hanya sudah memang begitu. Umno tidak lagi boleh bertahan atas jenama nya sahaja. Kualiti kepimpina, wawasan nya, prinsip perjuangan nya hari ini di pertontonkan kepada dunia untuk di adili.

Kepercayaan yang bersandar diatas landasan yang tidak rasional akan runtuh apabila kesedaran rakyat meningkat. Bagaimana? Apabila masyarakat maju dalam pendidikan, dalam pergaulan, dalam penglaman dan dalam interaksi dengan warga dunia.

Apatah lagi dalam zaman tidak berbatasan hari ini, pengetahuan dan maklumat yang meningkatkan kesadaran social termasuk kesedaran politik, melajukan lagi keruntuhan pegangan tidak rasional.

Ini kesilapan Umno yang terbesar. Yakni membeku dengan fikiran bahawa rakyat begitu mudah di indoktrinasi dengan arahan arahan. Lalu rakyat di lihat hanya sebagai digits dan angka. Kesilapan yang lebih besar ialah keengganan Umno melakukan adaptasi dan memperakui bahawa hari ini mereka berdepan dan berususan dengan masyarakat yang berfikiran rasional.

Jadi mengapa hari ini Umno mahu bergabung dengan PAS dan mahu mengujudkan kerajaan perpaduan? Tidak dapat tidak, ianya menimbulkan syak bahawa Umno sudah merasa cemas akan kehilangan kuasa. Hasrat mahu bergabung dengan PAS timbul bila Umno merasa cemas.

Adakah kita sanggup begabung dengan PAS jika mereka letakkan syarat biarlah mereka yang mengetuai kerajaan? Jika kita sanggup, maka orang akan menterjemahkan tindakan kita itu sebagai benar benar mendahulukan kepentingan bangsa Melayu.

Jika kita tidak sanggup, maka lebih baik berhenti bercakap mengenai bergabung dengan PAS. Orang tahu juga, lama kelamaan, kepentingan sebenar kita ialah menjamin kita kekal berkuasa. Lebih baik, kita tumpukan usaha kepada mentransformasikan parti kita.

Adalah kita berani menggantikan pimpinan Umno yang sudah lapuk? Ganti sebahagian besar ketua bahagian? Menetapkan bahawa hanya mereka yang memenangi kerusi parlimen sahaja yang di lantik jadi anggota Kabinet?

Jika kita tidak sanggup, maka kita harus angkat tangan, tabik kesediaan PAS mentransformasi parti mereka. — ariffandaspan.blogspot.com

* Datuk Mohd Ariff Sabri Abdul Aziz ialah bekas Adun Pulau Manis (2004-2008).

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive