03 January 2012

Insiden UPSI : Mahasiswa buat laporan polis

Kumpulan Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (BEBAS) hari ini membuat laporan polis berhubung cara pasukan keselamatan itu menangani perhimpunan anjuran sekumpulan mahasiswa di Tanjung Malim kelmarin.

Kumpulan tersebut mendakwa pihak polis kerana bertindak ganas dan mencabuli hak mereka untuk berhimpun dan bersuara pada perhimpunan itu.

NONELaporan polis itu dibuat oleh jurucakap BEBAS Haziq Abdullah Abdul Aziz di ibu pejabat polis daerah Dang Wangi kira-kira jam 2 petang ini.

Laporan polis itu mewakili 17 mahasiswa yang ditahan pada hari tersebut termasuk pengerusi BEBAS Muhammad Safwan Anang yang turut hadir dalam sewaktu membuat laporan polis tersebut.

Muhammad Safwan yang berkerusi roda ditemani isterinya Masturah Abu Bakar dan ibu mertuanya Mariam Abdul Rashid. Kira-kira 30 mahasiswa dan NGO hadir memberi sokongan kepada mereka.

Dalam laporan polis itu Haziq mendakwa pihak polis telah mencabuli hak mereka untuk berhimpun dan bersuara, antaranya penangkapan mereka didakwa dibuat secara ganas dan kasar dan aktivis serta peserta ditahan dan diheret secara kasar. - Malaysiakini

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive