07 March 2012

Penipuan Najib tentang projek Lynas bakal meletup


Projek sisa pepejal Lynas ialah satu musibah. Najib bukan hanya meninggalkan musibah malah cara perlaksanaan projek rawatan sisa tersebut dibawa masuk ke Malay sia juga musibah.Entah siapa yang dapat idea bahawa Malaysia mampu mmeproses sisa pepejal selepas tragedi Bukit Merah?..dan perbahasan bahawa patut kah sisa tersebut dibenarkan diproses disini terus mendedahkan kepincangan pihak berkuasa melaksanakan rancangan mereka dari awal lagi.
Bila kerajaan meluluskan lesen TOL kepada Lynas Corp, pasti kita tertanya-tanya yang pertingan harus diberikan kepada faktor risiko-risiko yang mmebolehkan Lynas memulakan operasi. Sekarang kita tahu bahawa isu lokasi dimana sisa tersebut akan dilupuskan masih belum selesai.
Bergantung pada penipuan hubungan seranta

Najib cuba menenangkan kemarahn rakyat tapi sekali lagi beliau bergantung kepada helah imaginasi hubungan seranta yang menjadi lambang pemerintahannya,dengan menyatakan bahawa sisa tersbeut akan dilupuskan jauh dari kilang di Pahang,tetapi masih di Malaysia.Jadi bahagian negeri Pahng yang mana akan menerima sisa tersebut atau negeri mana dalam Malaysia yang bertuah yang bakal dilonggokkan dengan sisa berbahaya itu?
“Walaupun pakar mempunyai bukti, termasuk deklarasi badan antarabangsa , yang sisa tersebut selamat,rakyat masih ragu-ragu tentang itu.Maka kami buat keputusan sisa tersebut akan dipindahkan ke tempat lain.Kita mahu rakyat rasa selamat,” Najib mmeberitahu pemberita minggu lepas, menafikan bahawa perubahan tersebut akibat dari tekanan hebat yang di ketuai oleh MP PKR Kuantan Fuziah Salleh.
Bersama penduudk Gebeng dan aktivis, Fuziah dan PKR menganjurkan rali anti Lynas yang dihadiri oleh lebih 20,000 orang seluruh negara 2 minggu lepas. Jumlah yang hadir membuka mata pihak berkuasa dan Najib tidak dapat tidak mmeberi perhatian dengan pilihanraya semakin hampir.
Pembohongan berterusan kepada rakyat
Komen Najib membuatkan sekurang kurang nya dua dari orang kanannya kelihatan sebagai penipu. Jika hal yang penting seperti ini pemerintahan beliau boleh menipu, bagaimana rakyat akan meletakkan kepercayaan kepada pemerintah untuk menjaga kepentingan rakyat.
Menteri di Jabtan Pedana Menteri Koh Tsu Koon memberitahu orang ramai pencarian lokasi penyimpanan akan melibatkan empat kementerian.. perbincangan beliau melibatkan kementerian sains ,teknologi dan innovasi; kementerian perdagangan antarabangsa dan industri dan kementerian sumber asli dan alam sekitar.”Saya telah berbincang tentang isu ini diperingkat kabinet dan rakan saya dalam kabinet telah mmebuat kenyataan meminta pihak Lynas memindahkan sisa tersebut ke tempat lain,” kata Koh
Kenyataan paling lucu ialah dari Menteri Kesihatan.Liow Tiong Lai yang berkata Lynas mesti mencari jalan menghantar balik sisa tersbeut ke Australia.. jika gagal makan lesen TOL tidak akan dikeluarkan untuk kilang kontroversi di Gebeng.
Liow membuat kenyataan berdasarkan kenyataan Raja Abd Azizi Raja Adnan, ketua pengarah AELB yang menyatakan sisa tersebutakan dihantar semula ke Australia.
“Australia Barat tidak akan menerima sisa radioaktif dari negara ketiga.Mereka ttidak pernah kata tidak akan terima sisa dari Lynas.Jadi, jika ada item komersil yang boleh dipulangkan ke Australia, kerajaan Australia perlu buat keputusan untuk menerima.,” kataRaja Abdul Aziz.
Ini hanya mainan kata-kata dari ketua pengarah AELB. Helah bijak untuk sembunyikan fakta bahawa resolusi pulangkan kepada penghantar ialah resolusi dan anggapan silap dan tidak mungkin akan diterima oleh pihak berkuasa Australia yang terkenal dengan ketegasan mereka dalam isu ini.
Pihak Australia mempunya pandangan berbeza
Norman Moore,menteri perlombongan dan petroleum Australia Barat telah menegaskan TIDAK akan menerima sisa dari Lynas.Ini respon kepada soalan dalam satu sidang parlimen dalam bulan April tahun lepas.
Dalam bulan Febuari 2012, Norman Moore mengeluarkan satu kenyataan lagi sebagai respon kepada isu TOL Lynas. “ Undang2 negara ini menyatakan Australia tidak akan menerima tanggungjawab terhdapa sisa bahan yang terjadi dari proses luar pantai yang dibeli dari Australia samaada bijih besi,pasir mineral dan sisa tanah yang dihasilkan oleh Lynas corporation.Australia tidak menyokong sebarang import dan simpanan sisa radioaktif negara lain.”
Kemudian Robin Chapple,MP Greens menyokong idea yang sisa bahan radioaktif harus di proses di Lynas dan dilupuskan serta merta di tanah dimana ianya datang- sebab utama kenapa China membatalkan kuota export sisa tanah kerana ingin pastikan keselamatan dan kesihatan rakyat dan persekitaran..
“Salah satu sebab utama China mengurangkan hasil sisa bumi dan export sejak 2009 ialah keprihatinan kerajaan dan rakyat bahawa perlombongan dan proses ini menyebabkan pencemaran meluas kepada persekitaran,” Kata Chapple dalam satu kenyataan yang dikeluarkan selepas TOL tersebut diluluskan.
Another grandiose but false gesture
Apa yang sebenar nya yang dikatakan oleh Liow dan Raja Aziz? Untuk membodek Najib,kerana ini projek kesayangan nya? Berbaloi kah untuk mereka berbohong? Adakah tindakan mereka berdasarkan kesedaran terhadap akibatnya kepada rakyat Malaysia? Atau hanya sebagai hiasan untuk memastikan politik UMNO tidak kacau bilau?Layakkah merek ini bergelar profesional?Patutkah merek bersara awal kerana tidak beretika dan berpotensi merbahayakan kesihatan rakyat Malaysia dengan helah mereka?
Bagaimana projek ini diluluskan dari peringkat awal bila sekarang telah jelas tidak ada penyelesaian sebenar untuk isu paling utama- pelupusan sisa buangan?
Bagaimana kerajaan Malaysia dibawah pemerintahan Najib begitu pasti yang projek ini akan berjalan bila ianya jelas ada sesuatu yang tersembunyi dari awal-bukan hanya tentang bahan sisa buangan tetapi juga bagaimana tercetusnya perniagaan ini boleh beroperasi.
Pada hujung minggu lepas,Najib membuat satu lagi tipu helah.Beliau meminta maaf atas kesilapan BN yang lepas.Bagaimanapun bukti telah nyata. Jika beliau jujur, beliau harus menolak Lynas.Jika beliau tidak korup, tubuhkan suruhanjaya diraja untuk menangani bagaimana projek ini boleh diluluskan,bagaimana perjalanan operasi nya dan siapa yang dapat keberuntungan dari nya.
Selepas menaiki tampuk pemerintaha selama 3 tahun,Malaysia tidak ada melihat pembaharuan tapi keadaan makin buruk dalam negara. Malaysia semakin jatuh dalam kedudukan Transparency International’s Corruption Perception Index (CPI) dari tangga ke 56 ke tangga 60.Kerajaan BN masih kurang kuasa politik untuk menghapuskan korupsi besar-besaran dan salahguna kuasa,” MP Tony Pua berkata dalam satu kenyataan Isnin lepas.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive