10 April 2012

Skandal Ketua Menteri Sabah, Menteri Luar dan Peguam Negara .. Ada bukti kata Rafizi

KUALA LUMPUR - Pembangkang mendakwa mempunyai bukti berhubung skandal penyelewengan balak dan dana rakyat yang membabitkan Ketua Menteri Sabah, Menteri Luar dan Peguam Negara.

Pengarah Strategi PKR, Mohd Rafizi Ramli berkata, mereka mempunyai dokumen urus niaga, penyata bank dan surat pengakuan seorang lelaki yang sanggup menjadi saksi yang dihantar kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Menurutnya, SPRM telah menjalankan siasatan dan mencadangkan kepada Tan Sri Abdul Gani Patail untuk mengambil tindakan, tetapi beliau enggan untuk berbuat demikian sebaliknya mendakwa kes itu telah selesai.

“Bukti yang kami miliki boleh mensabitkan ketiga-tiga tokoh ternama itu, skandal ini membabitkan penyelewengan berjumlah RM415 juta.


“Oleh itu kami mendesak agar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengambil tindakan kerana semua siasatan yang dijalankan SPRM dan beberapa pihak yang lain telah disempurnakan, namun campur tangan Peguam Negara menyebabkan mereka yang bersalah bebas,” katanya dalam sidang media di lobi Parlimen.

Mohd Rafizi berkata, pembangkang mahukan Datuk Seri Anifah Aman bercuti daripada jawatannya termasuk Datuk Seri Musa Aman bagi menjawab segala tuduhan itu.

Katanya, Peguam Negara harus digantung serta-merta dan satu tribunal harus ditubuhkan untuk membicarakan be­liau atas pelbagai tuduhan yang dihadapinya.

“Kerajaan juga harus melantik seorang hakim Mahkamah Persekutuan untuk menilai semua kertas siasatan SPRM dan membuat syor bahawa kes ini wajar didakwa di mahkamah,” katanya.

Mohd Rafizi berkata, beliau memberikan tempoh selama tujuh hari untuk kerajaan memberi respons mengenai kes tersebut jika tidak pelbagai pendedahan akan dibuat.

Sebelum ini, sebuah akhbar melaporkan seorang Ketua Menteri dan Menteri telah disiasat oleh SPRM yang turut membabitkan Peguam Negara berhubung skandal penyelewengan balak dan dana rakyat di Sabah. - Sinar Harian

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive