15 June 2012

Aksi berahi filem 'Jiwa Taiko' buat penonton meremang

Aksi Berahi Jiwa Taiko Buat Penonton Meremang

Selepas mencetuskan fenomena menerusi filem ‘Ombak Rindu’, Pengarah Filem Terbaik Anugerah Skrin 2011, Osman Ali kini muncul dengan sebuah lagi karya kreatif berjudul, ‘Jiwa Taiko’. Filem terbitan Nuansa Sdn Bhd ini digarap dengan cukup baik dan sarat dengan mesej yang berguna kepada masyarakat.

Menggunakan kamera Super 16, di mana julung kalinya digunakan dalam filem Malaysia, syot-syot yang dihasilkan tampak lebih indie bagi mewujudkan kelainan. Dikenali sebagai pengarah yang berani, Osman Ali kali ini tampil dengan sisi lebih berani apabila memasukkan elemen sensualiti dalam filemnya.

Melihat pada tajuknya, GUA membayangkan Jiwa Taiko adalah sebuah filem aksi yang penuh dengan babak-babak pergaduhan yang ganas, namun filem ini lebih banyak aksi berahi sehingga ada segelintir rakan GUA mengatakan filem ini patut ditukar tajuk kepada Jiwang Taiko.
Aksi berahi yang dipaparkan mampu membuatkan penonton meremang tambah-tambah lagi aksi Pinto dan Lara yang seolah-olah menjurus ke arah intimasi. Watak Firman dan Trisya juga tidak kurang berahinya di mana ada sebuah babak cium dipotong oleh LPF sekaligus menampakkan mereka benar-benar mencium mulut.
Apapun, di sebalik aksi berahi yang berani ini, GUA percaya Osman mempunyai objektif yang positif. Bukan mahu mencetuskan kontroversi, namun pengarah ingin memaparkan realiti sebenar kehidupan masa kini yang penuh dengan gejala-gejala sosial yang boleh menjerumus kepada kerosakan akhlak.
Jadi, kepada mereka yang menonton filem Jiwa Taiko, luaskan pemikiran anda, buka minda anda dan tonton filem ini dari sudut yang positif.
Sinopsis :
Kisah bermula dengan seorang pemuda bernama Firman yang baru keluar daripada penjara selepas ditangkap kerana melakukan jenayah bersama Pinto, namun sewaktu dikejar polis, Pinto dapat melepaskan diri daripada ditangkap. Pinto adalah rakan Firman yang dikenali ketika Firman baru menjejakkan kaki ke Kuala Lumpur. Setelah Firman dikeluarkan dari penjara dan dijemput oleh Kak Pora iaitu rakan yang dikenali ketika dia di dalam penjara, Firman dibawa ke sebuah rumah komuniti yang dinamakan Wira Cinta.
Rumah ini turut didiami beberapa orang penghuni seperti Lara, Apple, Monika, Freez, Heidy, Haikal dan Tomi. Mereka adalah kawan yang sangat rapat dan selalu menjalani latihan silat bersama-sama. Perhubungan mereka menjadi semakin rapat seperti adik-beradik dan muncul seorang lagi rakan yang bernama Trisya.Trisya adalah seorang gadis kota yang sangat cantik. Firman mula jatuh hati kepada Trisya dan tanpa disedari, Lara terdahulu menaruh hati kepada Firman daripada Trisya.
Lara sangat kecewa selepas Firman meluahkan perasaan cintanya kepada Trisya dan menjalinkan hubungan cinta dengan wanita tersebut. Selepas itu, Lara melarikan diri lalu terjumpa dengan Pinto. Lara mengikut Pinto pulang ke rumahnya dan akhirnya mereka terlanjur. Firman dan rakan yang lain mencari Lara kerana mereka rasa sangat risau setelah Lara tidak pulang. Freez memarahi Firman kerana tidak menghargai Lara sepenuhnya kerana Freez tahu Lara menaruh hati kepada Firman.
Tanpa disedari Lara telah mengandungkan anak Pinto. Lara melarikan diri daripada Pinto namun dijumpai oleh rakan-rakan Wira Cinta. Lara dibawa pulang ke rumah Wira Cinta dan dijaga dengan baik setelah mereka tahu yang Lara sedang mengandungkan anak Pinto. Trisya mahu memutuskan hubungannya dengan Firman kerana bagi Trisya, Firman patut bersama Lara di dalam keadaan Lara yang memerlukan orang di sampingnya.
Apakah kesudahan cinta Trisya dan Firman? Adakah mereka akan terus bersama atau terpaksa menggadai perasaan cinta demi persahabatan? Bagaimana pula nasib Lara dan anak yang dikandungnya, adakah mereka berjaya melarikan diri dari buruan Pinto? Sama-sama kita saksikan Jiwa Taiko di pawagam berhampiran anda bermula 14 Jun 2012.
Rating : 4/5
Dibintangi oleh : Remy Ishak, Bront Palarae, Diana Danielle, Nadiya Nisaa, Beto Kusyairy, Mislina Mustaffa, Soffi Jikan dan ramai lagi.
Genre : Aksi, Cinta
Info : Ketika babak bakar rumah, seorang pelakon, Rafie Husien cedera gara-gara tersambar api. Kejadian tersebut membuatkan pelakon lain trauma dan lebih berhati-hati  ketika melakukan penggambaran.
Filem ini menelan kos sebanyak RM1.5 juta
Tarikh Tayangan : 14 Jun 2012

GUA

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive