Tawar khidmat ‘tambah nilai’
Penguat kuasa ketika memeriksa sebahagian pekerja warga asing yang ditahan.
Tawar khidmat ‘tambah nilai’
James (kiri) dan pegawai DBKL ketika pemeriksaan lesen premis dalam operasi dijalankan di Jalan Haji Hussein, Chow Kit, malam kelmarin.
KUALA LUMPUR - Berselindung di sebalik khemah dan premis urut di Chow Kit di sini, pekerja warga asing dikenal pasti turut menawarkan perkhidmatan tambahan termasuk menjalankan aktiviti pelacuran dengan membawa pelanggan ke satu lokasi lain.

Perkara itu diakui sendiri oleh pihak Jabatan Imigresen yang menjalankan risikan serta penyamaran terhadap kegiatan pekerja warga asing yang juga dipercayai bekerja secara haram di kawasan tersebut.

Ia turut membawa kepada tindakan operasi dengan melakukan serbuan mengejut ke lokasi tersebut, malam kelmarin.

Penolong Pengarah Bahagian Penguat Kuasa Jabatan Imigresen Cawangan Wilayah Persekutuan, James Musa Singa berkata, seramai 52 warga asing dan tiga majikan warga tempatan berumur lingkungan 21 hingga 58 tahun ditahan dalam Ops Sayang dan Ops Jaja di sekitar Jalan Haji Hussein, Chow Kit.

Menurutnya, mereka yang ditahan atas pelbagai kesalahan termasuk pas pekerjaan tidak sah dan memiliki dokumen perjalanan palsu itu adalah antara 81 individu yang diperiksa dalam operasi bermula jam 10 malam itu.

“Daripada jumlah itu, 39 daripada mereka adalah warga Indonesia, Bangladesh (tujuh), India (tiga) dan masing-masing seorang warga Pakistan, Nepal dan Myanmar.

“Hasil risikan dan penyamaran selama seminggu yang dibuat pegawai Imigresen sendiri, tidak dinafikan terdapat pekerja warga asing yang menawarkan khidmat pelacuran menggunakan modus operandi mendapatkan pelanggan di premis urut dan di bawa ke keluar ke lokasi lain,” katanya selepas operasi bersepadu jabatan itu bersama Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).

Beliau dalam pada itu berkata, ketiga-tiga majikan ditahan mengikut Seksyen 55B Akta Imigresen kerana menggaji tiga pekerja asing tanpa permit dan jika sabit kesalahan boleh didenda tidak kurang RM10,000 dan maksimum RM50,000 atau penjara 12 bulan atau kedua-duanya sekali bagi setiap seorang pekerja.

Katanya, DBKL turut mengeluarkan 20 saman terhadap premis dan penjaja di bawah Undang-undang Kecil Establishment Kecantikan dan Kesihatan.

“Kompaun berjumlah RM10,000 juga dikeluarkan terhadap 10 penjaja tanpa lesen,” katanya.

Seramai 74 anggota terlibat dalam operasi selama tiga jam itu dan semua yang ditahan dibawa ke Pejabat Imigresen Jalan Duta untuk tindakan lanjut.