01 March 2013

ISU LAHAD DATU - Seorang lagi disahkan maut


KUALA LUMPUR 1 Mac - Seorang lagi mangsa serangan Kumpulan Penceroboh di Lahad Datu, Sabah disahkan meninggal dunia.

Menurut Jurucakap Luar Filipina, Raul Hernandez, kematian ketiga ini melibatkan seorang pemilik rumah yang menjadi penginapan Kumpulan bersenjata dari Selatan Filipina itu.

Pemilik rumah di mana kumpulan penceroboh tinggal sejak 12 Februari lalu juga terbunuh," katanya menerusi laporan AFP.


Beliau juga menjelaskan, laporan yang sama turut diterima dari Duta Malaysia di Negara berkenaan mendapati, seorang anggota polis turut tercedera selepas kumpulan itu melepaskan tembakan.
"Duta Malaysia ada menyebut bahawa baki anggota kumpulan (Sultan Sulu) Kiram di Lahad Datu melarikan diri ke arah kawasan perairan," ujarnya.

Setakat ini, seramai 10 anggota kumpulan terbabit ditahan.

Sebelum ini, dua komando polis telah dilaporkan terbunuh susulan serangan mortar di Kampung Tanduo dari Kumpulan penceroboh berkenaan.
 
Insiden itu berlaku ketika sedang berkawal di satu daripada pos di sekitar Kampung Tanduo.

PETALING JAYA: Perintah berkurung telah dikenakan di banda Lahad Datu dan kawasan sekitar dari pukul 4 petang Jumaat berikutan pertempuran antara pasukan keselamatan Malaysia dan kumpulan bersenjata Sulu di kampung Tanduo selepas pencerobohon selama 23 hari.
Seorang jurucakap polis berkata, perintah berkurung itu bagi memastikan keselamatan awam.
“Ia merupakan langkah-langkah keselamatan bagi mengelakkan sebarang kejadian yang tidak diingini. Kami berharap orang ramai dapat mengikutinya dan memberi kerjasama dengan pasukan keselamatan,” katanya.
Turut difahamkan hanya Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein dan Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar yang berkuasa untuk mengeluarkan kenyataan berhubung insiden itu.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive