17 June 2014

10 PERKARA MENARIK DI PIALA DUNIA 2014




Stadium Maracana

BEBERAPA perkara yang menarik berkenaan dengan Piala Dunia 2014 yang kini sedang berlangsung di Brazil.

1. Pertama kali perlawanan menggunakan teknologi garisan gol sekaligus menutup kelemahan kontroversi gol yang berlaku pada edisi Piala Dunia sebelum ini.

Pengadil kini mempunyai 14 kamera dan komputer utama membantu pengadil membuat keputusan tepat.Jika keputusan gol, jam tangan khas yang dipakai pengadil akan memaparkan 'gol'.




2. Edisi 2014 ini juga menyaksikan satu-satunya pasukan baharu yang pertama kali layak ke final Piala Dunia, Bosnia-Herzegovina.



3.Aksi Piala Dunia melibatkan 12 buah bandaraya berbeza, melebihi rekod yang kejohanan sebelum ini. Lokasi perlawanan di Manaus, Fortaleza,Natal,Recife,Salvador,Cuiaba, Brasilia,Belo Horizonte, Rio de Janeiro, Sao Paolo dan Porto Alegre.


4.Kapasiti stadium paling kecil ialah Stadium Arena de Baixada yang hanya menempatkan 38,000 penonton, manakala Maracana mampu memuatkan 75,000 penonton.



5.FIFA mengumumkan jumlah kapasiti keseluruhan pada Piala Dunia 2014 dijangka 3,720,225 peminat.


6.Brazil menggondol trofi Piala Dunia sebanyak lima kali, kali terakhir 2002. Manakala lapan pasukan yang pernah bergelar juara mengambil bahagian pada tahun ini - Itali, Uruguay, Argentina, England, Perancis dan Sepanyol.



7.Tahun ini maskot FIFA Piala Dunia dinamakan Fuleco The Armadillo yang diundi oleh orang awam di Brazil.




8.'Caxirola' menjadi peralatan bunyi rasmi digunakan di Brazil. Bagaimanapun pegawai persekutuan menggantung peralatan ini bagi tujuan keselamatan. Pun begitu ia tidak menghalang bunyi peralatan ini di luar stadium (sebutan ka-shee-role-ah).



9. Brazil menjadi tuan rumah Piala Dunia buat kali kedua. Kali pertama pada tahun 1950, namun tewas kepada Uruguay pada aksi akhir.Sejak itu, Brazil tidak pernah menang trofi Piala Dunia di laman sendiri.



10. Slogan rasmi Piala Dunia 2014 ialah 'Juntos num so rirmo", atau "Satu Iram

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive