28 July 2014

Pakatan hancur jika krisis MB Selangor tidak selesai, kata penganalisa

"Kalau mereka tidak boleh mencapai persetujuan tentang siapa bakal calon menteri besar, saya rasa susah untuk Pakatan meneruskan kelangsungannya.
"Kedua-dua PKR dan DAP hendak Khalid keluar, sementara PAS sendirian dalam menyokong Khalid," kata ketua Merdeka Center itu kepada The Malaysian Insider.
Di tengah-tengah usaha untuk menukar Tan Sri Khalid Ibrahim, presiden PAS Datuk Seri Hadi Awang terang-terangan mengumumkan sokongannya terhadap menteri besar yang sudah masuk penggal kedua itu, mengatakan Khalid tidak pernah mengkhianati amanah rakyat.
Pendirian Hadi disokong pemimpin berpengaruh parti Islam itu, Mursyidul Am Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.
Ini membuatkan situasi makin bercelaru kerana Pakatan pada hari Rabu telah bersetuju yang Selangor perlukan seorang menteri besar baru.
Disebabkan itu, Ibrahim berkata PAS telah letakkan dirinya dalam keadaan yang rapuh dan mungkin sedang menuju satu krisis kepimpinan.
Dewan Ulama parti itu juga menyatakan sokongan terhadap Hadi dan ini boleh memberi kesan besar kepada parti sehingga ke tahap melumpuhkannya, memandangkan satu kumpulan pemimpin lagi bersetuju bekas ahli korporat, Khalid, itu mesti turun dari jawatannya. – 28 Julai, 2014.
- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/pakatan-hancur-jika-krisis-mb-selangor-tidak-selesai-kata-penganalisa?utm_medium=twitter&utm_source=twitterfeed#sthash.NRUja5mx.dpuf

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive