07 October 2014

Graduan Mesir pula bantah pesta Carlsberg


Bantahan terhadap penganjuran Octoberfest Carlsberg terus mendapat bantahan, kali ini daripada graduan mahasiswa Malaysia di Mesir.

Dalam kenyataannya, Pertubuhan Lepasan Mahasiswa Mesir Malaysia (ILMAM) berkata, ia “terang-terangan merupakan sebuah pesta bertemakan arak dan tidak peka terhadap sensitiviti umat Islam”.

Malah, dakwa ILMAM, program itu secara tidak langsung menzahirkan penghinaan dan tidak hormat kepada majoriti warganegara Malaysia beragama Islam yang sedang menyambut Hari Raya Aidiladha.



“Meskipun Islam tidak melarang bukan Muslim meminum arak namun keterbukaan tersebut tidaklah sehingga menimbulkan suasana yang boleh mencemarkan imej sebuah negara yang meletakkan Islam sebagai agama persekutuan,” kata presidennya Syed Abdul Kadir Aljoofre.

ILMAM berhujah, tempoh penganjurannya yang panjang juga akan membawa keruntuhan moral dan kerosakan jati diri para belia, sekali gus bertentangan dengan agenda kerajaan untuk membina generasi bermaruah.

Semalam, anggota parlimen PAS bagi kawasan Temerloh Nasrudin Hassan menyeru semua pihak menentang Octoberfest yang akan berakhir pada 12 Oktober ini dan menyifatkannya sebagai budaya munkar.

Walaupun dilakukan dalam ruang bangunan tertutup, ulama muda PAS itu berkata, mempromosikannya secara besar-besaran mencabar sensitiviti umat Islam.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive