29 August 2008

Kekalahan BN di Permatang Pauh:

KEKALAHAN BN di pilihan raya kecil Permatang Pauh bukan sesuatu yang boleh dianggap biasa seperti mana kata Muhammad Mohd Taib sewaktu diwawancara secara langsung oleh sebuah stesen tv.

Begitu juga alasan dikemukakan oleh Pengarah pilihan raya itu, Mohd Najib Razak kononnya jenteranya tidak berkesan, tidak mahu akal.

Cuba kalau pilihan raya itu berpihak kepada Ariff Shah Omar Shah, tentu ulasannya bukan seperti itu. Pasti Muhammad Mohd Taib dan semua pemimpin BN akan menunding jari dan mengherdik Anwar sambil membuat kesimpulan mudah bahawa kekalahan Anwar itu sebagai berakhirnya hayat politik Anwar.

Apakah kata-kata itu tidak boleh dipulangkan kepada Umno apabila calonnya kalah? Bahawa Umno kini berada dalam keadaan ‘kuning mata’ dan makin hilang kepercayaan rakyat kepadanya. Umno kini tak ubah seperti orang tua mati pucuk atau orang muda yang inpotem.
Kekalahan itu tidak perkara biasa, tetapi amat luar biasa sekali. Mengapa? Kerana ahli Umno sendiri menolak calon mereka. Dan Anwar pula merekodkan dua kemenangan sekaligus, menang dan majoritinya melebihi undi yang diraih oleh lawan. Perkara seperti ini jarang berlaku dalam pilihan raya kecil yang selalunya menunjukkan parti kerajaan unggul.

Kalau ahli sendiri menolak kepada siapa lagi Umno hendak harapkan undi? Apakah diharap kepada lembu, kambing, kerbau dan ayam itik?

Ahli BN Permatang Pauh sebanyak 26,942 dari jumlah itu ahli Umno saja sebanyak 19,442 orang. Undi yang diperolehi Ariff Shah hanya 15,524. Bermakna kurang separuh ahli BN/Umno tidak mengundi atau tidak keluar mengundi. Tidak mengundi dan tidak keluar mengundi ertinya tidak mahu kepada Umno, tidak suka kepada Umno. Mereka juga mungkin sudah tidak terliur kepada tawaran duit lagi. Umno biasanya akan membuat tawaran wang ringgit dalam meraih undi!

Melihat nasib yang diterima oleh Umno berpandukan pilihan raya kecil Permatang Pauh itu jelas Umno berada dalam sakit. Umno memerlukan penjagaan dan pengubatan yang mujarab. Kalau Umno tidak peka kepada apa yang dialami kini, mungkin parti itu akan dibaham maut tidak lama lagi. Paling lama ialah pada pilihan raya ke – 13 kelak seperti mana diramalkan kebanyakan pemimpin politik termasuk pemimpin Umno sendiri.

Dalam masalah ini Umno perlu segera menukarkan kepimpinnya. Mungkin Abdullah sudah tidak relevan untuk meneruskan kepimpinannya sehingga pilihan raya umum akan datang. Benar seperti kata ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah, kekalahan BN di Permatang Pauh itu menunjukkan harga diri Abdullah sudah tidak laku lagi. Wibawa Abdullah dan timbalannya sebagai pemimpin sudah terhakis.

... mso

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive