11 June 2009

Alahai… Ini lah gara-gara nak sangat berkawan dengan UMNO

Oleh M3M

Tiga empat hari ni…penin teman memikior hal tentang beberapa perkara. Apa yang dibuat demer tak masuk akai langsung…. Itu yang teman penin tu….!!!

Mula-mula kisah UG yang tak semena-mena dibangkitkan oleh pimpinan tertinggi PAS [dua tiga kerat] dalam ucapan penggulungan demer. Selain UG… ditimbulkan pulak pengharaman SIS yang konon nyer terpesong dan menyesatkan.

Oooooo…. riuh rendah Satu Malaysia dibuat demer. Teman pun tak terkecuali sama. Mendidih darah weh….. Nasib baik tak der darah tinggi atau penyakit jantung ke… Kalau tidak, tau ler…. Setakat ni alhamdulillah….. masih okay lagi!! Esok-esok…. wallhu’alam. InsyaAllah… harap-harap tak der apa-apa hendak nyer.

Dua isu yang dibawa oleh pimpinan tertinggi PAS ini… boleh dan telah mendatangkan masalah pada PAS sendiri. Ai…. takkan ler demer tak tahu kut!!! TGHA bukan nyer baru dalam politik. Dah kutei…. dah seasoned…. so apa sebenar nyer nawaitu demer berbuat demikian?? Mengapa air yang tenang nak dikocak-kocakkan???

Cer tengok isu UG, dalam parti…. luar parti…. semua meroyan. Ibarat menjolok sarang tebuan pulak!! Ha…. bertubi-tubi kau kena bantai…. sampai Tok Pa surrender ler!!! Angkat tangan…. udah0udah ler tu komer!!! Isy…. malas nak sentuh pasal UG lagi, sebab semua orang dah maklum. Kita tunggu jer ler penjelasan demer. Cakap…. cakap…. jelas jangan tak jelas!!!

Ini pasal SIS pulak…. Apa hal nyer pulak menyibuk nyuruh dia diharamkan secara openly dalam muktamar. Tak ke cari penyakit??? Kalau ya pun…. buat ler ikut saluran lain. Jakim kan ada, Majlis Fatwa kan ada….. kerja haram mengharam, halal menghalal ni bukan ke kerja demer. On top of that…. tak kan ler, tak boleh buat secara yang lebih berdiplomasi sikit, mengikut saluran yang ada. Ini tak…… terus campak ‘bom’ semasa muktamar!!! Berdentuuuuummmmm!!! Mana tak riuh Satu Malaysia!!

Sekarang tengok…. apa yang dah berlaku, kesan daripada tindakan kurang cerdik dan kurang berakai dua tiga kerat pimpinan tertinggi PAS ni. Pakatan Rakyat terkesan…. imej PAS terkesan!!! Keutuhan Pakatan Rakyat diperlekeh…. kerjasama nampak goyah….. peluang PR di PRU13 pun mungkin akan terjejas akibat mulut capoi mereka. Rakyat mungkin akan hilang kepercayaan kepada kemampuan Pakatan Rakyat sebagai alternatif kepada UBN. Kacau…. kacau….

Itu…. serba sikit kesan kepada PR. Dalam isu pengharaman SIS, PAS pulak digambarkan sebagai parti ekstrim dan tidak demokratik. Left and right kena bambu dengan pelbagai NGO dan parti-parti politik lain. Bukan ke ini tak baik untuk imej PAS. Adeh…. ngapa ler jadi macam ni!! Elok-elok orang bukan-Melayu dan non-muslim mula mengerumuni dan menerima perjuangan PAS… ini nanti, semua nyer bawak diri…. takut untuk mendekati PAS lagi. Habis ler cacat komer punyer slogan, PAS for All …. tak boleh pakai lagi!!! Orang lari…..

Pening…. pening….. Apa ler yang ada dalam kepala hotak pemimpin tertinggi PAS ini. Nak kata, tak tahu atau tak peka…. tak munasabah pulak. Bijak-bijak belaka semua nyer. Tapi… mengapa demer bercakap macam orang tak pakai otak???? Apa ler sebenar nyer muslihat demer??? Apakah tindak tanduk demer ini untuk menghalalkan satu matlamat tersembunyi yang kita semua tak tahu… tapi hanya mereka jer yang tahu…. wallahu’alam ler….!!!

Setelah PAS, tikam kawan dari belakang, boleh kah orang percaya pada PAS lagi??? Dan, yang lebih parah lagi…. orang, terutama non-muslim, akan mencurigai PAS semula. Berbaloi kah tindakan dua tiga kerat pimpinan tertinggi PAS ini?? Dan, adil kah tindakan mereka ini kepada parti PAS itu sendiri???? Komer pikirkan ler sendiri….

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive