23 September 2009

Adakan mahkamah khas ganti ISA - Chandra Mudzaffar

Oleh ROHANI IBRAHIM

KUALA LUMPUR 22 Sept. – Penganalisis politik, Dr. Chandra Muzaffar hari ini mencadangkan penubuhan mahkamah khusus yang berfungsi seperti Mahkamah Khas untuk raja-raja bagi menggantikan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dalam menangani ancaman keselamatan.

Pada masa yang sama, katanya, undang-undang baru yang lebih adil, tegas dan menjamin hak asasi manusia perlu digubal bagi mengambil alih peranan ISA termasuk memansuhkan kuasa Menteri Dalam Negeri untuk menahan seseorang tanpa melalui proses mahkamah.

Jelasnya, mahkamah khas itu akan mengendalikan permohonan pihak berkuasa untuk penahanan seseorang atau sekumpulan suspek yang disyaki terlibat dalam aktiviti menggugat ketenteraman awam dan keselamatan negara.

Tambahnya, pihak berkuasa selepas tempoh tertentu perlu menghadapkan suspek terbabit untuk dibicarakan secara tertutup di mahkamah khas dengan didengar oleh seorang, tiga atau lima hakim.

‘‘Selain kes-kes keselamatan, perbicaraan kes-kes perkauman juga perlu dibuat secara tertutup.

‘‘Seperti juga Mahkamah Khas untuk kes melibatkan seseorang raja, keputusan mahkamah khusus ini juga muktamad dan tidak boleh dirayu di mahkamah lain,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Chandra berkata demikian ketika diminta memberi pandangan mengenai pindaan ISA yang dijangka dibentangkan di Parlimen bulan depan.

Sebelum ini, Mahkamah Khas ditubuhkan di bawah Perlembagaan Persekutuan untuk membicarakan kes melibatkan mana-mana sultan atau raja Melayu yang tidak boleh didakwa di mahkamah biasa.

Menurut Chandra, cadangan itu dikemukakan kerana penentangan dan kritikan dari dalam dan luar negara terhadap ISA tidak akan berakhir lantaran ia disifatkan melanggar hak asasi manusia dan keadilan sejagat.

‘‘Saya mengakui ISA sudah banyak berjasa kepada negara dalam hal menangani isu-isu keselamatan dalam negeri tetapi selain isu hak asasi dan keadilan sejagat, terdapat juga ruang untuk akta ini disalahgunakan.

‘‘Pendirian saya tentang isu pelanggaran hak asasi ini konsisten memandangkan ia isu sejagat malah dalam Islam sendiri pesalah atau suspek diberi ruang membeli diri atau dibicarakan,” katanya.

Chandra turut mencadangkan nama baru bagi undang-undang menggantikan ISA iaitu Maintenance of Public Order and Stability Act atau Akta Kawalan Keselamatan dan Kestabilan Awam.

‘‘Ini adalah sesuai dengan matlamat undang-undang tersebut iaitu untuk mengawal dan mengekalkan kestabilan awam,” jelasnya.

Sementara itu, mengenai ISA, Chandra berkata, akta itu pada peringkat tertentu berperanan positif menghadapi ancaman komunis, konfrontasi, perkauman dan masalah semasa yang berhubung kait dengan keganasan serta ancaman baru politik pasca 13 Mei 1969.

Namun, tegasnya, dari satu perspektif, ISA melanggar prinsip asas hak asasi manusia dan hak asasi sejagat apabila membenarkan pihak berkuasa menahan seseorang individu tanpa bicara dan membela diri.

‘‘Selain itu ISA juga memberi kuasa yang hampir-hampir mutlak kepada golongan eksekutif iaitu Menteri Dalam Negeri tanpa proses semakan melalui perundangan.

‘‘Tidak ada pihak lain yang boleh mencabar kuasa mutlak ini. Ini berbahaya kerana dalam sistem yang diwujudkan oleh manusia kita memerlukan batasan. Batasan merupakan satu prasyarat untuk mewujudkan sebuah sistem yang bertamadun,” jelas beliau.

Chandra berpendapat, ISA telah meletakkan Malaysia di persimpangan jalan berhubung satu proses perundangan, oleh itu kerajaan hendaklah menggubal satu undang-undang alternatif untuk menggantikan ISA.

“Undang-undang baru itu perlu mengambil kira dua faktor iaitu kebebasan dan hak individu kerana ia melibatkan maruah dan martabat manusia.

“Pada masa yang sama kita harus mengambil kira keselamatan masyarakat dan kestabilan negara. Yang menjadi cabaran pada masa ini ialah bagaimana kita harus mengimbangi kedua-duanya antara hak insan dan keselamatan,” tambah beliau.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive