24 October 2009

Jangan rosakan PAS dengan perangai hangpa tu ... pkfz nizar altantuya

oleh Pak Awang
Salam dan selamat pagi semua dari Pak Awang.
Apa kabar? Sihat lah rasanya kan. Kalau tak sihat tak boleh lah nak ngadap laptop/pc ni kan. Kalau yang tengah kerja, selamat bertugas dari pak awang, kalau yang tak kerja macam pak awang (yang dah pencen ni) ni buat lah apa-apa saja yang boleh mendatangkan kebaikan pada diri, kaum keluarga, pada masyarakat setempat dan pada sesiapa saja yang dirasakan memerlukan pemerhatian atau pertolongan kita. Jadikan lah masyarakat sekeliling kita sebagai kaum keluarga kita, tak kira dia cina ka, india ka, mat salleh ka, siam ka atau sesiapa saja.
Ni la pak awang duk tengok dalam sehari dua ni macam kalang kabut sikit dalam Pakatan Rakyat ni, baik PAS mau pun PKR. Yang diam mungkin DAP. Depa ni nampak rilex, tak dak apa kes yang boleh disabitkan setakat ni. Bab PKR pun rasa pak awang dah setel kot. Setakat ni tak dak lagi kenytaan-kenyataan panas dari pimpinan mereka mengenai kes Pengerusi PKR Sabah. Nak kata berebut pun tak juga kot. Cuma salah perhitungan dipihak pemimpin atasan. Tak pa lah kalau dah selesai bagus sangat lah.
Bukan apa pak awang kesian tengok pada pemimpin-pemimpin politik kita ni. Kadang-kadang nak kata depa tak sekolah, tak patut sangat. Masing-masing belajar tinggi, tapi bila mai tang bab nak ambik hati rakyat depa macam tak berapa nak reti. Yang depa duk pulun hanya pasai jawatan, pangkat. Depa macam tak tau nak mententeramkan keadaan. Sikit-sikit bercakaran. Awat depa ingat rakyat kat bawah ni tak tau ke keadaan depa kat atas sana. Jangan la duk buat perangai macam tu. Nawaitu nak kena betul.
Ni pasai jawatan Pengerusi PKR Sabah. Pak awang dah tulis dua tiga hari lepas dah. Jadi tak payah pak awang ulang lagi. Cuma pak awang nak pesan apa-apa pun kita kena ikut kehendak ramai. Bagi saja pada sesiapa yang mendapat sokongan, bukan pada seseorang yang nak "syok sendiri". Ingat, untuk menang pilihanraya, macam semua kita berharap, hanya lah dengan sokongan orang bawahan, pengundi, rakyat bukan dengan pemimpin yang punya kuasa. Walau sebesar mana kuasa kita ada pun, tapi rakyat tak suka, tak jadi jugak. Ingat tu ya. Jangan dok asik nak jawatan tinggi, tapi sokongan tak dak. Kalau itu lah yang diharapkan, nawaitu kita dah tersasar, bukan nak sokongan rakyat, tapi nak kembongkan poket. Dapatkan sokongan dulu, kerana ianya penting.
Tak pa kita tengok lepas ni siapa yang akan menggantikan YB Azmin selaku Pengerusi PKR Sabah. DSWA akan umumkan Pengerusi baru. Semalam pak awang ada terbaca tapi tak ingat tang mana kata besar kemungkin Dr Jeffry Kitingan akan mengambil alih jawatan tersebut. Kita tak kisah siapa, yang pasti ianya mendapat sokongan padu dari semua.
Dalam pada krisis YB Azmin di Sabah ni hampir nak selesai, tiba-tiba meletup pula krisis terbaru PAS. Sebenarnya bukan kes baru, Kes ini sebenarnya adalah lanjutan dari krisis dalaman PAS sejak akhir-akhir ini, antara puak TGNA atau kumpulan Edrojan dengan kumpulan Ulama' yang di ketuai TGHH, yang pro UMNO. Persegeran itu nampaknya sudah sampai ke kemuncak nya apabila TGNA semalam telah mengeluarkan kenyataan meminta agar di adakan EGM atau Perhimpunan Agung Luar Biasa bagi memilih pimipinan baru PAS. Bagi pak awang, tak semudah itu TGNA nak meminta diadakn EGM kalau situasi dalaman masih lagi boleh diperbetulkan.
Ini yang pak awang kata nawaitu kita kena betul. Niat suci di hati. Apa yang kita cari. Jawatan atau betul-betul nak memperjuangkan parti. Islam atau rakyat. Kenapa mesti ada pemimpin pro UMNO dalam PAS? Apa yang mereka cari sebenarnya. Apakah kerana ada jalan-jalan yang konon nya cerah untuk jawatan yang di inginkan, perjuangan parti diketepikan atau di lupakan dulu buat sementara. Hahahaha hangpa silap la ... Sebab apa pak awang kata silap?
Silap sangat la sebab depa dah tak ingat pada perjuangan asal parti, meletakkan Islam pada tepat yang sebaik mungkin. Sebaliknya depa lebih kepada jawatan. Konon nya kalau depa ni "team up" dengan UMNO ada yang boleh jadi jadi Menteri Besar, ada yang duk nampak nak jadi Exco dan macam-macam lagi dalam kepala hotak masing-masing. Pasai tu depa jadi macam ni. Otak depa dah dok nampak RM bukan Islam bukan rakyat lagi. Betul tak?
Hassan Ali, kalau dulu kemana saja bersongkok hitam, tapi baru-baru ni pak awang tengok songkok dah hilang, ingat kan pakai ketayap putih, tapi rupa-rupanya rambut dia yang putih ... Biar pi la nak jadi orang muda, dalam kepala duk nampak jawatan MB yang kononnya ditawar UMNO kalau depa join UMNO ... Nak tergelak pun ada pak awang ni dengan sikap Hassan Ali. Ceramah dia bukan main berapi-rapi, nasihat itu nasihat ini, tapi diri sendiri pun macam putar alam jugak rupanya ...
Ni hangpa ubah la pemikiran tu. Balik ke jalan asal, kejalan yang benar. Perjuangan untuk parti, untuk Islan bukan perjuangan untuk jawatan untuk kuasa atau untuk RM. Awat tak reti-reti sangat ni. Belajar masing-masing tinggi, tapi otak macam letak kat kepala lutut. Ingat lah PRU13 semakin hari semakin hampir. Buat la sesuatu yang boleh buat bagi orang ramai/rakyat/penyokong suka bukan asik nak bergeseran, bertelagah sesama sendiri. Rakyat meluat. Kalau ya nak jawatan, keluar PAS masuk saja mana-mana parti yang cepat dapat jawatan. Senang cerita. Tak payah nak sibuk-sibuk dalam PAS ni, bukan hangpa saja yang rosak, parti juga terbabit sama ... Tolong jangan rosakkan PAS dengan perangai hangpa tu ...
Kita tengoklah nanti samaada EGM dapat diadakan atau tidak dan tengoklah nanti siapa yang akan ditendang keluar ... TGNA dah kata, "kalau nak berpecah pun, pecah lah apa nak buat" ...
Wassallam ...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive