03 June 2010

Liga Arab ambil tindakan undang-undang terhadap Israel

CAIRO: Liga Arab yang berpangkalan di Cairo akan memfailkan saman terhadap Israel di Mahkamah Antarabangsa kerana menyerang konvoi misi kemanusiaan menuju ke Gaza di perairan antarabangsa, sekali gus menuduh rejim Zionis itu sebagai melanggar undang-undang antarabangsa.

Agensi berita Xinhua yang memetik kenyataan organisasi itu, berkata Perhimpunan Arab harus mempertimbangkan status Usaha Keamanan Arab mengenai pendirian Israel.

Liga itu juga mendesak untuk pembebasan pengepungan Gaza Strip dan membincangkan mengenai pendekatan yang perlu diambil untuk mencapai matlamat itu.

Demikian menurut kenyataan terbabit yang diedarkan selepas mesyuarat tiga jam 19 Menteri Luar negara anggota Liga Arab di Cairo tengah malam tadi. Setiausaha Agungnya, Amr Moussa turut hadir dalam mesyuarat itu.

Kenyataan itu juga, menyatakan delegasi Liga Arab ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu akan mendesak supaya diadakan mesyuarat khas bagi membincangkan insiden terbabit.

Dalam kejadian Isnin lalu, sekurang-kurang sembilan aktivis terbunuh selepas pasukan komando Israel menyerang konvoi misi Flotilla Kemanusiaan yang membawa pelbagai barang bantuan termasuk makanan dan ubat-ubatan. Serangan itu menimbulkan kemarahan seluruh masyarakat dunia. - Agensi

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive