21 September 2010

Ean : Beng Hock mungkin didera

SHAH ALAM 21 SEPT : " Kalau betul itu yang dia (Beng Hock) tulis, memang saya nampak ada unsur penderaan lah," demikian luahan bekas majikan mendiang Teoh Beng Hock, Ean Yong Hian Wah ketika dihubungi Tv Selangor.

Ean, Exco Pembangunan Kampung Baru Dan Penyelesaian Kilang Haram berkata, sekiranya benar 'nota misteri' yang ditemui dalam beg galas Beng Hock adalah luahan hati mendiang, maka jelas mendiang berada dalam keadaan tertekan sebelum menemui ajal.

Justeru Exco Selangor itu tidak menolak kemungkinan, Beng Hock telah didera oleh pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), dalam usaha badan itu mendapatkan maklumat berhubung salah guna kuasa di Selangor.

Namun ujarnya, apa yang lebih penting ialah memastikan terlebih dahulu bahawa nota itu ditulis sendiri oleh mendiang.

" Tetapi apa yang penting sekarang, kita kena pastikan adakah nota itu betul-betul ditulis oleh mendiang?

" Kalau kita sudah kenalpasti betul (nota ditulis Beng Hock),jadi kita kena tengok macam mana kita hendak mentafsrikan kandungan (nota) itu," ujarnya lagi.

Inkues semalam menyaksikan Peguam kepada keluarga Teoh Beng Hock, Gobind Singh Deo mempertikai terjemahan ungkapan 'Selamat Tinggal' pada nota misteri yang didakwa tulisan mangsa.

Menurut Gobind terjemahan ayat akhir nota berkenaan bercanggah dengan maksud sebenar.

Katanya, rujukan pada kamus Cina-Inggeris edisi terbaru mendapati ungkapan dalam bahasa Cina lebih tepat diterjemah sebagai 'Jumpa Lagi', bukannya 'Selamat Tinggal' seperti yang diterjemahkan oleh penterjemah mahkamah, Thing Chin Kin, 23.

Kewibawaan penterjemah yang baru berkhidmat kurang setahun itu juga turut dipertikaikan apabila melakukan penterjemahan menerusi perkhidmatan 'google translator' secara lateral - TVS

1 comment:

matkambing said...

zaman pok jib. penterjemah mahkamah pun tak ada asas ilmu menterjemah! ini dapat kerja pakai kabel kot?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive