04 October 2010

Jenama UMNO sudah jadi jenama yang Jijik

3 OKT — Pimpinan Umno agaknya tidak mendengar suara murba musyarakat bawahan. Suara yang kita boleh dengar di warung kopi, dalam surau dan masjid dan kantin pejabat kerajaan. Apakah natijah suara tersebut?

Natijah nya ialah Umno dalam keadaan amat bahaya. Jenama Umno sudah jadi jenama yang jijik. Umno tidak dapat lagi mengaku yang ia nya mewakili orang Melayu. Itulah fakta yang kita terjemah dari keputusan PRU 12 tempoh hari.

Calun-calun Umno hanya mendapat 2.38 juta undian. Tentulah daripada jumlah undian tersebut, sebahagianya datang dari undian bangsa bukan Melayu. Jika kita tolak 380 ribu undian bukan Melayu, maka undian solid orang Melayu untuk calun Umno hanya 2 juta orang.

Bukan main gegak gempita dan goga orang Umno menjerit bahawa kita parti terbesar. Ada 3 juta lebih ahli Umno. Nah, jika kita hanya mendapat 2 juta undian solid orang Melayu, ini bererti 1 juta lebih ahli Umno tidak keluar mengundi atau tidak mengundi calun Umno. Soalan: Bagaimana kita mengembalikan keyakinan orang Melayu, jika kita tidak terdaya mengembalikan keyakinan ahli Umno sendiri?

Kemudian, kita mesti sedar perkara berikut. Jumlah pengundi Melayu dalam PRU 2008 ialah 5.7 juta. Tentulah ini bermakna 3.7 orang Melayu tidak menyokong Umno. Bererti lagi, lebih ramai orang Melayu menolak Umno dari menerima Umno.

Apa sudah jadi? Pimpinan Umno tidak sedar.

Orang Melayu di Pulau Pinang, di Kedah, di Kelantan, di Selangor, di Wilayah Persekutuan, tidak pula mati layu terkulai apabila Umno kalah dalam negeri negeri tersebut. Suara dari rakyat menunjukkan bahawa Perak akan jatuh kembali ke tangan pembangkang, Terengganu akan jatuh, Negeri Sembilan akan jatuh. Ini bererti tujuh negeri di Semenanjung akan jatuh di tangan pembangkang.

Barisan Nasional (BN) mungkin dapat mengekalkan pemerintahan di Sabah dan Sarawak. Namun ada kemungkinan juga, banyak kerusi parlimen di negeri tersebut akan jatuh ke tangan bukan BN. Berkuasa di kerajaan negeri tidak sebaik mendapat kuasa di peringkat parlimen.

Jika lebih banyak kerusi parlimen di kuasai oleh pembangkang, ini bermakna BN dan Umno akan hilang kuasa federal. Jika ini berlaku, Datuk Seri Najib Razak tidak dapat mempertahankan kedududukan nya sebagai ketua kerajaan peringkat federal. Orang lain yang “command the majority of support in Parliament” akan jadi Perdana Menteri dan membentuk kerajaan yang baru.

Orang Umno tidak sedar juga, di dalam negeri yang mereka kuasai pun, ada kerusi kerusi Parlimen yang akan jatuh. Negeri yang saya familiar ialah Negeri Pahang. Yang saya rasa, kawasan parlimen yang BN akan kalah ialah di Kuantan, Indera Mahkota, Paya Besar, Raub, Jerantut dan mungkin juga Bera.

Parti parti bukan BN akan mencari tokoh politik yang mereka rasa boleh mendapat keyakinan non partisan. DAP tidak dapat menerima kepimpinan PAS peringkat Nasional. Demikian juga sebalik nya, PAS tidak dapat menerima kepimpinan DAP peringkat nasional. Walaupun mereka boleh berkerjasama, tapi dalam isu pimpinan nasional tidak semestinya mereka sepakat.

DAP juga akan realistic bahawa pemimpin nya tidak dapat menjadi PM dan saya rasa mereka rasional dalam hal ini. Pimpinan PKR sudah pun melihat melepasi Datuk Seri Anwar Ibrahim. Mengenai sebab mereka bersikap demikian, mereka sahaja yang tahu.

Demikian juga ahli ahli parlimen dari Sabah dan Sarawak tidak lagi mempunyai kepercayaan dengan politik BN. Seperti rakan rakan semenanjung mereka akan melihat kepada tokoh yang mereka yakin dapat command the respect of the majority of parliamentarians.

Orang Umno masih bergentayangan. Mereka ingat hanya dengan melaungkan slogan Umno itu Melayu dan Melayu itu Umno sudah cukup untuk mengkat kesetiaan orang Melayu. Kalau cerita dongeng zaman purba kala, mungkin tanggapan demikian ada kebenaran.

Siapa kah tokoh tersebut? — sakmongkol.blogspot.com

* Sakmongkol AK47 is the nom de plume of Datuk Mohd Ariff Sabri Hj Abdul Aziz. He was Pulau Manis assemblyman (2004-2008).

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive