16 October 2010

TERKINI Pemilihan PKR : Khalid, Nurul tarik diri

Persaingan merebut jawatan nombor dua PKR dijangka adalah pertandingan tiga penjuru membabitkan naib presiden parti itu, Azmin Ali, ketua Wilayah Persekutuan, Datuk Zaid Ibrahim dan ketua Perak Mustaffa Kamil Ayub.

Azmin yang juga adalah ketua Selangor, mengemukakan borang penerimaan pencalonan sebentar tadi manakala Zaid pula mengesahkan bahawa beliau akan bertanding menerusi blognya.

Menurut sumber parti, Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim dan puteri reformasi PKR yang juga ahli parlimen Nurul Izzah Anwar dijangka menolak pencalonan masing-masing.

Dipercayai anak ketua umum PKR dan presiden parti itu akan bertanding merebut satu daripada empat jawatan naib presiden yang dipertandingkan.

Sementara itu, ahli parlimen Batu, Tian Chua, yang juga merupakan bekas naib presiden PKR telah memilih untuk tidak bertanding jawatan timbalan presiden meskipun telah mendapat lima pencalonan.

Beliau juga seperti Nurul izzah, dikatakan akan cuba merebut jawatan naib presiden.

Semua calon mempunyai masa sehingga jam 5 petang ini untuk mengesahkan sama ada mereka menerima pencalonan untuk bertanding jawatan masing-masing. 24 Oktober ini telah ditetapkan sebagai tarikh pengumuman calon yang sedia bertanding.

Penerimaan pencalonan dibuka mulai jam 10 pagi ini di luar pusat pencalon yang ditubuhkan di ibu pejabat parti di Tropicana, Kuala Lumpur.

Penyokong Azmin dilaporkan penuh sesak sebagai sokongan moral kepadanya.

Suasana di sana dilaporkan bagaikan pesta dengan lima kanopi besar dipasang untuk proses pengambilan borang penerimaan calon.

Sejak beberapa hari kebelangkangan ini, terdapat usaha sengit bagi mengatur percaturan dalam usaha menentukan kepimpinan PKR.

Jawatan naib presiden juga dijangka amat sengit dengan hampir 30 calon yang layak bertanding meskipun ramai dijangka akan mengundurkan diri.

“Sejumlah 252 yang telah dicalonkan untuk pelbagai jawatan (dalam PKR). Ramai yang akan tarik diri. Mungkin ada kejutan,” kata timbalan presiden PKR Syed Husin Ali yang tidak akan mempertahankan jawatannya menerusi tweeter.

Bagi kerusi Pemuda - AMK, - ketuanya sekarang Shamsul Iskandar Mohd Akin akan mempertahankan jawatannya.

Shamsul sebelum ini dikatakan berminat menjawat jawatan lebih tinggi dalam PKR tetapi menukar hasratnya kerana dipercayai sedar bahawa peluangnya agak tipis.

Dipercayai Shamsul akan dicabar oleh Badrul Hisham Shahrin, yang lebih dikenali sebagai Chegubard, dan Rafizi Ramli. - mkini

1 comment:

Anonymous said...

Aku ingat aku nak buat petition di mahkamah lah. Semenjak kebelakangan ini aku tengok politik dalaman PKR tunggang-langgang - tak nampak macam parti politik yang berwibawa, bertanggung jawab, matang dan mudah dihormati.
Lebih elok batalkan sahaja - buat yang baru - bagi ahli peluang fikir masak-masak sekali lagi siapa yang patut menerajui parti - yakni SIAPA YANG BOLEH DIPERCAYAI MEMEGANG KUASA DIPUTRAJAYA dan bukan siapa yang hanya pandai sepak terajang tetapi pengecut nak tunjukkan diri.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive