01 June 2011

Kadar Inflasi 0.27%? BN tipu diri sendiri dan rakyat - LGE

Barisan Nasional menipu diri sendiri dan menipu rakyat sekiranya mereka memberitahu bahawa kadar inflasi hanya 0.27% berikutan kenaikan tarif elektrik, kadar percuma kepada 900,000 pengguna yang menggunakan elektrik kurang dari RM20 setiap bulan menjelang akhir 2011 serta penarikan balik subsidi minyak. Bagaimana Kerajaan Persekutuan menyatakan bahawa inflasi hanya akan naik sebanyak 0.27% apabila semua pihak merasakan bahawa kenaikan harga komoditi asas meningkat melebihi 0.27%?

Penarikan balik subsidi minyak telah menyebabkan pengusaha pengangkutan awam menaikkan kos pengangkutan dan harga ikan melambung kerana para nelayan berpandangan bahawa ia terlalu mahal untuk menggerakkan bot mereka ke laut. Bagi BN, dengan menyatakan kenaikan inflasi sebanyak 0.27% bukanlah menggambarkan situasi sebenar dan merupakan ciri-ciri individu yang membenarkan dasar-dasar yang salah yang boleh merugikan Malaysia.

Perdana Menteri, Najib Abdul Razak telah menggariskan tiga kriteria di mana ia perlu dipraktikkan oleh agensi kerajaan agar lebih berinovasi:

•Ia boleh memberi impak yang hebat terhadap bangsa
•Penjimatkan kos dan pemendekan kitaran masa; dan
•Penambahbaikan sistem penyampaian.
Sementara penarikan balik subsidi terhadap rakyat miskin akan membawa impak yang besar terhadap bangsa, penolakan untuk meminta "Independent Power Producers" (IPPs) untuk berkongsi bebanan tidak akan membawa kepada penjimatan kos, pemendekan kitaran masa ataupun penambahbaikan dalam sistem penyampaian. Walaupun pakar ekonomi menyatakan persetujuan bahawa pengurangan subsidi akan meningkatkan tahap kecekapan, setiap pengurangan tidak setara yang akan memberi implikasi kepada golongan berpendapatan rendah tetapi bagi syarikat korporat ia hanya akan menjadi lebih kaya dan menyebabkan distorsi yang menafikan keberkesanan keuntungan.

Sehingga akhir 2010, Petronas telah menambah sejumlah RM131.3 bilion subsidi bagi kedua-dua sektor janakuasa dan bukan janakuasa, dengan hampir RM19 bilion subsidi gas tahunan kepada IPPs dan sektor elektrik komersil. Sementara kerajaan boleh mendakwa bahawa IPP harus menanggung sejumlah bayaran untuk gas, penjimatan subsidi oleh Kerajaan Persekutuan boleh dilakukan dengan menamatkan pembelian janakuasa oleh IPP.

 
Malaysia menikmati jidaran penggunaan tenaga tertinggi di dunia 52.6%, tidak perlu untuk TNB membeli janakuasa dari IPP yang mana TNB tidak memerlukannya. Sekiranya TNB tidak diperlukan untuk membeli janakuasa yang tidak perlu, maka subsidi gas dapat dijimatkan. Kini, Petronas menjual gas kurang dari 30% harga pasaran.

Jadi bagaimana Perdana Menteri mahu mengembangkan budaya inovasi di Malaysia jika kroni-kroni dan amalan-amalan kapitalis serta anti persaingan dibenarkan di negara ini?

*Kenyataan media oleh Lim Guan Eng selaku Setiausaha Agung DAP

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive