05 March 2013

LAHAD DATU : Pemimpin Sulu dakwa tindakan M'sia keterlaluan



Mac 5 2013
Pasukan keselamatan telah melancarkan serangan ke atas kumpulan penceroboh bersenjata di Kampung Tanduo, Lahad Datu pada jam 7 pagi ini.

LAPORAN LANGSUNG

1.08pm: The Star dalam laporan di Twitter menyebut, Semporna diletakkan dalam keadaan berjaga-jaga susulan Ops Sulu di Tanduo.

1pm: 
Dalam satu lagi laporan pada 12.43pm, Philippine Daily Inquirer melaporkan dakwaan Azzimudie, yang mengetuai kumpulan bersenjata Sulu di Lahad Datu memberitahu jurucakap kesultanan Sulu Abraham Idjirani bahawa mereka sedang "beristirahat".

12.50pm:
 Setiausaha Majlis Keselamatan Negara Datuk Mohamed Thajudeen Abdul Wahab berkata makanan disediakan untuk penduduk yang tersesar.

"Mereka ditempatkan dalam dewan... berdekatan dan kami membantu mereka. Tiada masalah makanan atau air," katanya.

12.44pm: Laman The Philippine Inquirer menyiarkan laporan mendakwa Askar Diraja Sulu tidak bercadang untuk menyerah walau digempur pasukan keselamatan Malaysia.

Laporan itu menyebut, jurucakap kesultanan Sulu Abraham Idjirani memberitahu satu stesen radio bahawa kumpulan itu akan terus berjuang sehingga ke titisan darah terakhir.

Idjirani yang memetik Azzimudie Kiram mendakwa bom yang dilepaskan jet Malaysia jatuh ke kawasan berkenan tetapi tidak mengenai kumpulan bersenjata Sulu.

InterAksyon.com juga menerbitkan laporan sama pada jam 10.46 pagi ini.

"Tidak. Tidak menyerah," kata Idjirani, yang menambah Azzimudie dalam perbualan terakhir mereka melalui telefon memberitahunya bahawa mereka akan berjuang sehingga ke titisan darah terakhir.
Laporan itu tidak menyatakan masa panggilan telefon itu dibuat.

Idjirani juga dilaporkan berkata, mereka akan mencari jalan untuk keluar dari keadaan bahaya demi kelangsungan kumpulan itu.

"Ini hanya bermakna merka hanya takut kepada kita... Jika mereka berani, mereka tidak akan guna pasukan besar untuk mengelakkan tuduhan (bertindak) keterlaluan. Mereka menunjukkan kepada dunia bahawa apa yang mereka lakukan keterlaluan."

11.54am: Ketua polis negara Tan Sri Ismail Omar berkata operasi bersama antara polis dan tentera masih menerima tentangan musuh yang melepaskan tembakan ke arah pasukan keselamatan negara.

Penceroboh Lahad Datu Boleh Didakwa Kerana Membunuh – Nazri Aziz
KUALA LUMPUR: Menteri yang bertanggungjawab dalam hal ehwal undang-undang, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz pada Selasa berkata, insiden Lahad Datuk merupakan satu pencerobohan bukannya peperangan.
“Ini merupakan satu pencerobohan kepada kedaulatan negara, bukannya suatu peperangan.
“Oleh kerana ia adalah pencerobohan, maka keadaan itu lebih baik dikendalikan oleh polis,” katanya yang merupakan Menteri di Jabatan Perdana Menteri.
Ditanya mengenai bagaimana lelaki bersenjata Sulu akan ditangani, beliau berkata, sekiranya ia adalah peperangan, Konvensyen Geneva akan memainkan peranan.
"Jika mereka melanggar undang-undang Malaysia, mereka akan didakwa di mahkamah,” kata Nazri.
Beliau menambah, mereka sudah tentu akan didakwa kerana membunuh.
Dalam pertempuran antara penceroboh bersenjata Sulu dan pasukan keselamatan Malaysia, seramai enam anggota polis terbunuh.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive