19 July 2014

Status Singapore Airlines Di Laman Facebook Dikecam



Diterbitkan: Sabtu, 19 Julai 2014 11:24 AM


Status yang dimuat naik oleh Singapore Airlines.
  (Ubah saiz teks)
PETALING JAYA: Satu status kemas kini yang dibuat oleh Singapore Airlines (SIA) di laman Facebook milik  syarikat penerbangan itu yang mengatakan mereka tidak melalui ruang udara Ukraine dikecam oleh ramai pengguna yang menganggap ianya sesuatu yang tidak baik.

Dakwaan itu juga turut dipersoalkan bersama laporan yang menyatakan bahawa Penerbangan SQ351 berada kira-kira 25 kilometer dari MH17 yang malang.

Pengguna Facebook merasakan kenyataan yang dimuat naik awal Jumaat oleh SIA itu sebagai " bertujuan mengambil kesempatan daripada tragedi."

Posting: 'Pelanggan mungkin berharap bahawa penerbangan Singapore Airlines tidak menggunakan ruang udara Ukraine'  telah menarik lebih daripada 500 komen selepas ia dimuat naik di Facebook rasmi syarikat penerbangan itu. (https://www.facebook.com/singaporeair).

"Betul, Singapore Airlines, itu sahaja? Classy update, " tulis seorang pengguna yang menggunakan nama Michael Reit.


"Bagaimana pula jika sekurang-kurangnya mengambil tahu mengenai peristiwa dahsyat itu menghantar ucapan takziah kepada keluarga serta rakan-rakan yang terlibat dan bukannya status dingin,yang tiada 'kelas' ini," tambah Reit.

"Ucapan takziah terlebih dahulu sebelum memberitahu dunia yang anda tidak terbang di jalan yang sama .... ini adalah satu kenyataan yang paling teruk omg," tulis Vivian Wong Siu Ming.

Singapore Straits Times pada Jumaat terpaksa merujuk flightradar24.com dan melaporkan bahawa Singapore Airlines SQ351, Boeing 777, dan Air India A113, Boeing 787, berada dalam jarak 15 batu (25km) dari MH17 apabila ia hilang dan terhempas selepas ditembak.

Bagaimanapun ada juga yang mempertahankan posting itu dengan berkata, ia tidak dilakukan dengan niat jahat.

"Saya tidak melihat bagaimana status ini adalah tidak sensitif. Saya nampak ia lebih kepada keyakinan bukannya beberapa helah perniagaan, " tulis Eng Su Yee Aeth.

"Saya pasti terdapat ramai penumpang yang sedang menunggu kemas kini status seperti ini supaya mereka boleh menenangkan fikiran. Mengapa tidak berdoa untuk mangsa terlebih dahulu daripada membuat kecoh seperti ini? " tambah pengguna.

SIA kemudian mengemaskini status baharu  di laman Facebook mereka dengan  menyatakan takziah ke atas tragedi itu.

"Fikiran kami bersama penumpang-penumpang, anak kapal MH17, dan keluarga mereka," jelas status baharu di laman Facebook itu.

Laporan maklumat pengesanan penerbangan flightradar24.com.(http://www.straitstimes.com/news/asia/south-east-asia/story/malaysia-airlines-mh17-crash-singapore-airlines-plane-sq351-was-abou).

Singapore Airlines masih belum memberi maklum balas kepada soalan yang dikemukakan oleh The Star mengenai posting itu - mStar

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive