01 September 2014

MH17: Pengalaman di Amsterdam Sukar Dilupakan - Pegawai Jakim


Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Datuk Othman Mustapha bersama petugas JAKIM yang bertanggungjawab dalam pengurusan jenazah mangsa beragama Islam nahas pesawat MH17 mengaminkan doa yang dibaca oleh ketua pasukan petugas itu, Manaf Mat (dua, kanan) sejurus tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur dari Amsterdam, Belanda di Sepang pada Isnin. Turut sama Timbalan Ketua Pengarah JAKIM, Mohamad Nordin Ibrahim (dua, kiri).




SEPANG: Petugas Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) yang pulang ke tanah air pada Isnin menyifatkan pengalaman 44 hari menguruskan jenazah mangsa tragedi penerbangan MH17 Malaysia Airlines di Belanda adalah suatu pengalaman yang tidak dapat dilupakan.
Imam Besar Masjid Putra Putrajaya, Abdul Manaf Mat berkata dalam tempoh waktu itu petugas berhadapan dengan peralihan cuaca panas ke sejuk serta berpuasa selama 19 sehingga 20 jam.
"Semasa menguruskan jenazah apa yang saya fikirkan hanya untuk menyempurnakan kewajipan fardu kifayah," katanya kepada pemberita selepas tiba dari Amsterdam di Lapangan Terbang Antarabangsa KL di sini pagi Isnin.
Ketibaan Abdul Manaf yang juga Ketua Petugas Jakim bersama tiga yang lain disambut Ketua Pengarah Jakim, Datuk Othman Mustapha.
Beliau yang berada di sana sejak 18 Julai lepas bersama sembilan petugas lain, berkata tiada perbezaan bagi menyelesaikan ibadah tersebut namun sedikit janggal kerana lokasi pengurusan jenazah jauh beribu batu di negara orang.
"Di sana bila ada kematian urusan jenazah dilakukan di satu tempat yang di khaskan tidak seperti di Malaysia kita uruskan di masjid berhampiran," katanya.
Mengulas lanjut, beliau berkata syarikat pengurusan jenazah di Belanda juga tertarik dengan cara petugas melaksanakan pengurusan jenazah dari langkah pertama iaitu proses memandikan, kafan, sembahyang jenazah dan akhir dikebumikan.
Semasa proses pengurusan jenazah, petugas Jakim juga dibantu oleh Kor Agama Angkatan Tentera (Kagat) dan komuniti Islam di sana.
Seorang petugas wanita, Sitaton Mohd Osman, 56 berkata proses menguruskan jenazah wanita muslim warga tempatan dimudahkan atas doa rakyat Malaysia.
"Setiap jenazah dapat dimandikan dan dikafankan dalam masa antara setengah jam sehingga 45 minit," katanya yang juga Pembantu Hal Ehwal Islam di Bukit Aman.
Sementara itu Othman berkata seramai empat petugas Jakim termasuk dua wanita yang diketuai Imam Besar Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin Putrajaya, Hazarudin Baharudin telah berada di Belanda bagi menyambung tanggungjawab menguruskan jenazah.
"Empat petugas ini mungkin akan berada di sana sehingga urusan pengurusan jenazah semua rakyat Malaysia selesai,"katanya.
Penerbangan MH17 sedang dalam perjalanan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur ketika ia terhempas di wilayah Donetsk, timur Ukraine pada 17 Julai lepas.
Pesawat Boeing 777 itu, yang membawa 298 penumpang dan anak kapal, telah ditembak jatuh namun sehingga kini tiada pihak mengaku bertanggungjawab. 

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive