03 January 2015

QZ8501 terbang tanpa kebenaran pada hari kejadian

Tragedi yang menimpa pesawat QZ8501 bakal mencetuskan isu baru kerana AirAsia Indonesia menggunakan laluan dari Surabaya ke Singapura tanpa kebenaran pada hari kejadian.
Syarikat penerbangan itu hanya dibenarkan untuk berulang alik menggunakan laluan itu pada hari Isnin, Selasa, Khamis, dan Sabtu.
Kompas.com pada Sabtu melaporkan bahawa syarikat penerbangan itu telah melanggar surat kebenaran yang dikeluarkan oleh Ketua Pengarah Penerbangan Awam bertarikh 28 Oktober 2014.
AirAsia Indonesia telah didapati melanggar permit dengan menggunakan laluan itu pada 28 Disember hari di mana penerbangan QZ8501 yang membawa 162 penumpang dengan pesawat telah hilang.
Ekoran kejadian itu, Kementerian Pengangkutan Indonesia telah menggantung laluan AirAsia Surabaya-Singapura, berkuat kuasa Jumaat, kerana melanggar waktu operasi laluan yang dibenarkan.
“Oleh itu, laluan itu digantung sementara,” kata Ketua Komunikasi Awam kementerian JA Batara dalam satu kenyataan.
Bagaimanapun, katanya larangan itu boleh dipertimbangkan semula selepas selesai penyiasatan oleh Jawatankuasa Keselamatan Pengangkutan Kebangsaan Indonesia.
Penumpang yang telah membeli tiket bagi laluan Surabaya-Singapura telah dinasihatkan untuk menukar jadual penerbangan mereka.
Sementara itu, Pengarah Keselamatan dan Keselamatan Air Asia Indonesia Kapten Ahmad Sadikin berkata pada Jumaat bahawa beliau masih belum maklum mengenai penggantungan itu dan mengulangi bahawa syarikat penerbangan itu tidak pernah mengendalikan laluan tanpa permit
“Saya tidak boleh menjawab secara terperinci, kerana saya tidak pernah mendengar mengenai penggantungan itu lagi. Tetapi jika kita tidak mempunyai kebenaran, maka pasti kita tidak akan terbang,” katanya.-3/1/2015

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive