18 March 2015

Rafizi: Rosmah ke Indianapolis tinjau jet baru?

Oleh: AFEEQA AFEERA
SHAH ALAM, 18 MAC : Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak patut memberikan penjelasan sama ada isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor berada di Indianapolis, Amerika Syarikat meninjau sendiri kerja naiktaraf jet peribadi baru yang dibeli Kerajaan Malaysia.
Setiausaha Agung PKR, Rafizi Ramli, berkata persoalan itu timbul ekoran pesawat dimiliki kerajaan iaitu ACJ319 9M-NAA singgah di Indianapolis selama enam hari secara misteri pada 26 Disember 2014 dan pada masa sama Kerajaan Malaysia membeli jet peribadi baru, ACJ320 9H-AWK.
newjet1Katanya mengikut semakan perjalanan di laman www.flightradar24.com, jet peribadi 9M-NAA itu kekal berada di Indianapolis selama enam hari sebelum berlepas ke Los Angeles, New York, London, Dubai dan destinasi terakhir di Bangkok.
“Sehingga sekarang, pentadbiran Najib enggan memaklumkan siapakah sebenarnya yang berada di atas pesawat 9M-NAA itu sedangkan beliau berada di Malaysia menguruskan bencana banjir.
“Persoalan lebih besar yang menjadi misteri apakah istimewanya Indianapolis sehingga pesawat 9M-NAA itu singgah selama 6 hari di situ?” katanya dalam satu kenyataan.
Rafizi berkata berdasarkan siasatan dilakukan National Oversight & Whistleblowers (NOW) mengenai pembelian jet peribadi baru oleh pentadbiran Najib, ia sebelum ini dimiliki sebuah syarikat yang berpangkalan di Indianapolis.
Katanya perjanjian sewa beli jet peribadi baru itu ditandatangani pada 1 Disember 2014 dan pihak syarikat berkenaan mengumumkan bahawa ia telah selesai menaiktaraf jet peribadi kegunaan Ketua Negara Malaysia setelah kerja-kerja naiktaraf bermula dalam bulan Jun 2013.
“Berdasarkan maklumat ini, adalah tidak munasabah bahawa jet peribadi sedia ada ACJ319 9M-NAA singgah di Comlux, Indianapolis untuk kerja-kerja naiktaraf kabin kerana pesawat itu baru sahaja dinaiktaraf setahun sebelum itu.
“Makanya, persoalan yang berlegar ialah ada kemungkinan besar penumpang yang menaiki ACJ319 9M-NAA singgah di Indianapolis untuk meninjau sendiri kerja-kerja menaiktaraf jet peribadi baru yang dibeli Kerajaan Malaysia.
“Oleh kerana Najib sudah pulang ke Malaysia pada ketika itu, soalan seterusnya yang berlegar ialah siapakah sebenarnya VVIP yang singgah di pengkalan Comlux yang sedang menaiktaraf jet peribadi baru yang dibeli Kerajaan Malaysia?” katanya yang juga Naib Presiden PKR.
Rafizi berkata keengganan Najib mengesahkan siapa VVIP yang menggunakan pesawat ACJ319 9M-NAA dan tujuannya singgah di Indianapolis selama enam hari hanya akan menguatkan spekulasi terbabit.
“Tanpa jawapan yang telus, perkara-perkara begini akan terus menimbulkan kemarahan rakyat,” katanya lagi.- selangorku
EZY

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive