23 October 2008

MAJLIS FATWA HARAMKAN PERBUATAN WANITA MENYERUPAI LELAKI - malaysiakini

KOTA BAHARU, 23 Okt (Bernama) -- Majlis Fatwa Kebangsaan hari ini membuat ketetapan untuk mengharamkan perbuatan wanita yang menyerupai lelaki sama ada dalam bentuk penampilan atau berpakaian.Pengerusinya, Datuk Dr Abdul Shukor Husin berkata pengharaman itu dibuat berdasarkan kepada perkembagan terkini di kalangan golongan remaja terutama kaum wanita, yang cenderung kepada cara hidup kaum lelaki sedangkan mereka adalah wanita sebenar.
"Yang ketara lagi apabila berlaku kegiatan seksual dengan kaum sejenis iaitu perempuan sama perempuan," katanya pada persidangan media di sini hari ini, selepas berakhirnya muzakarah dua hari Majlis Fatwa.
Dr Abdul Shukor berkata remaja perempuan kini didapati lebih gemar dengan cara hidup kaum lelaki dari segi pergaulan, perbuatan dan berpakaian, yang bukan sahaja bertentangan perkara tersebut dengan fitrah asal manusia tetapi cuba menafikan hak kewanitaan."Memandangkan perkembangan terkini ini, Majlis Fatwa Kebangsaan yang bermuzakarah hari ini mengambil ketetapan dan pendirian bahawa perbuatan seperti itu adalah haram dan dilarang sama sekali," katanya.
Beliau menyarankan ibu bapa, keluarga dan anggota masyarakat supaya memberitahu larangan itu kepada golongan terbabit agar tidak melakukan perkara yang dikira salah dengan ajaran Islam."Inilah yang membimbangkan apabila melihat golongan wanita sudah lebih cenderung kepada cara hidup lelaki termasuk dalam berpakaian," katanya.
Majlis turut membuat ketetapan untuk membolehkan seseorang cucu mewarisi harta pusaka datuk mereka sekiranya bapa mereka meninggal dunia terlebih dahulu daripada datuk mereka.
Dr Abdul Shukor berkata tindakan itu diambil demi menjaga kepentingan cucu tersebut, sekira harta itu tidak diagihkan kepada mereka selepas kematian bapa mereka."Bagi sesetengah cucu dari kalangan yang tidak berada, tentunya dengan sejumlah kecil harta yang diberikan oleh datuknya, dapat mengelak perkara yang tidak diingini menimpa ke atas mereka," katanya.
Menurut Dr Abdul Shukor, cucu sebenarkan tidak layak menerima harta pusaka tinggalan datuk mereka sekiranya bapa mereka meninggal dunia terlebih dahulu daripada datuk mereka.
Bagaimanapun pengagihan yang dibuat adalah tidak melebihi satu pertiga dari lebihan harga pusaka tersebut selepas ditolak pembayaran hutang datuk dan sebagainya, katanya.-- BERNAMA

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive