28 January 2010

Isu kalimah Allah : Jakim beri penerangan

Oleh G. Manimaran

KUALA LUMPUR, Jan 28 — Jabatan Kemajuan Islam Malaysian (Jakim) mempertingkatkan usaha memberi penjelasan menerusi forum terbuka mengenai penggunaan kalimah “Allah”, yang berubah menjadi isu kontroversi sejak kebelakangan ini termasuk selepas keputusan Mahkamah Tinggi yang memihak kepada akhbar mingguan Herald, 31 Dis lalu.

Penerangan pagi ini dijangka dihadiri hampir 800 orang, program yang dikenali sebagai Wacana Pendidikan Fatwa: Penggunaan Lafaz Allah anjuran Jakim.

Ketua Pengarah Jakim Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz ketika dihubungi The Malaysian Insider mengesahkan usaha sedemikian jabatan itu untuk memberi penjelasan berhubung peruntukan fatwa yang telah digubal dua tahun lalu.

“Ini kali pertama Jakim mengadakan program terbuka untuk menerangkan mengenai fatwa yang berkaitan dengan penggunaan kalimah Allah, fatwa yang telah diluluskan pada 2008.

“Ini pertemuan ketiga, tetapi kali pertama diadakan secara terbuka,” kata beliau.

Wacana ini dihadiri oleh wakil jabatan-jabatan agama negeri dan mufti serta ahli-ahli akademik untuk memberi penerangan peruntukan larangan penggunaan kalimah “Allah” oleh bukan Islam. - [seterusnya]

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive