01 July 2011

Bersih haram wei ... mamat ni suruh Taubat

Islam Larang Perhimpunan Haram, Peserta Harus Taubat

KUALA LUMPUR: Umat Islam yang ingin menyertai perhimpunan haram 9 Julai ini dinasihati segera bertaubat kerana perhimpunan itu ditegah oleh Islam disebabkan ia hanya akan membawa kerosakan, kata ahli akademik Islam.

Menurut mereka, Islam tidak menggalakkan sebarang kekerasan, dan perhimpunan sebegitu walaupun dimulakan dengan aman, pasti akan berakhir dengan keganasan seperti yang berlaku sewaktu perhimpunan Reformasi 1998 dan Bersih 1.0 pada 2007.

Dr Fadlan Mohd Othman, Pensyarah Jabatan Pengajian al-Quran dan al-Sunnah, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) berkata bahawa daripada kaca mata Islam, tidak ada sebarang dalil daripada Al-Quran yang membenarkan perhimpunan sebegitu dilakukan.

"Saranan kita kepada orang Islam yang sudah mendengar amaran daripada polis tapi masih lagi berniat nak pergi, batalkan niat tersebut kerana risikonya untuk membawa kepada kefasadan dan kerosakan adalah besar.

"Mengikut kaedah Feqah, sebarang jalan walaupun niatnya baik tetapi jika ia mempunyai kecenderungan untuk membawa kerosakan, maka jalan itu hendaklah ditutup," katanya kepada Bernama.

Fadlan berkata kenyataan Polis Diraja Malaysia bahawa perhimpunan sebegitu akan mendatangkan kemudaratan harus diambil kira.

"Apa yang disebut oleh polis merupakan satu benda yang telah diperhatikan dan kerosakan itu dapat kita lihat dalam demonstrasi haram yang pernah dijalankan sebelum ini," katanya.

Beliau menggesa pihak penganjur dan peserta perhimpunan itu agar turut mengambil kira hak dan keselamatan orang awam yang tidak mahu terlibat.

Ahmad Fauzan Yahaya, Ketua Jabatan Pusat Pengajian Islam, Kolej Islam Antarabangsa, berkata umat Islam yang berniat menyertai perhimpunan itu perlu melakukan timbang tara terlebih dahulu.

Katanya sebagai umat Islam, mereka perlulah melihat sesuatu perkara yang lebih membawa kebaikan, sebaliknya jika keburukan melebihi segala-galanya termasuk bencana yang akan timbul daripada perhimpunan ini, mereka perlu menghindarinya.

"Kalau dilihat daripada segi aspek perhimpunan ini, tak ada permit, berkumpul di jalan raya, provokasi dan memaki hamun, maka kebaikan itu lebih sikit daripada keburukan.

"Kita tak boleh bayangkan macam mana jika ada provokator dalamnya. Dulu sewaktu Bersih 1.0, bayangkan ada golongan Syiah sekali angkat bendera Pas dan gambar pemimpin Syiah Ayatollah Khomeini, sedangkan gerakan Syiah diharamkan di dalam Malaysia," katanya.

Ahmad Fauzan berkata beliau hairan kenapa penganjur perhimpunan yang semakin terang didalangi parti-parti politik mengatakan Suruhanjaya Pilihan Raya tidak telus.

"Bila mereka menang, mereka kata itulah pertolongan Tuhan, bila kalah mereka tak kata pengajaran dari Tuhan, tidak pula mereka rasa perlu muhasabah diri sendiri kerana mereka harus sedar dalam kerajaan semuanya milik Allah. Allah berhak memberi dan mengambil kuasa daripada dan kepada sesiapa yang Dia mahu," katanya.

Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia turut menasihati mereka yang ingin menyertai perhimpunan haram itu agar membatalkan niat mereka.

Pengerusinya Prof Emeritus Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin berkata Malaysia yang mempunyai ekonomi teguh sedang menuju ke arah yang lebik baik, jika perkara yang boleh menyekat atau merosakkan negara, maka perhimpunan itu tidak harus diteruskan.- BERNAMA

STONE : Nak buat macamana mamat ni cari makan, kalau tak sokong Najib nanti kantrak tak disambung lagi. Jadi terpaksa lah keluar kenyataan mcm ni ... hahaha.

6 comments:

Tajul Muluk said...

Ini Ustaz BODOH mengaji SIKIT CAKAP BANYAK. Inilah orang yang menjual AGAMA untuk kesenangan dunia. Jangan pakai dia ni.

otaklunyai said...

Woi dr boddoh... kalau nak bodek.. tengk2 lah... perhimpunan tu tak mendatangkan mudharat boddoh, tapi kera-jaan yg menjadikanya mudharat sebab takut hilang kuasa... woi boddoh kalau lita terus sokong kezaliman pemerintah itu tak mendatangkan mudharat kepada Agama dan Ummah ke... boddohhhhhhhh... sah lah janggut kau tu janggut kambing... bukan ikut sunnah nabi... boddohhhhhh

Anonymous said...

mmng bodo pun ustad ni.polis kasi amaran bukan psal slah dr sgi undg2.polis buat kerja bkn ikut undg2 pun,dia ikut kta puak2 umporno.ustad ni ptut hebahkn pd smua umat islam jgn prg solat jumaat,krn brkumpul lbh dr lima org slh pd pndngan polis.ini mnusia yg di anugerah dgn ilmu tp mnggunakan ny ke jln yg slah.tk leh pkai pny ustad

perjalanan pulang said...

ustaz ni ada gaji bang.... korang ada apa....biorlah dia bercakap sebab ada upah bercakap...

Haji Tembi said...

Tengok diri sendiri dulu dg penuh kyusuk sebelum senang2 cakap orang bodoh...Cara cakap, cara luah perasaan, jelas awak orang yang berminda low class... MAHALKANLAH SIKIT, BERMUTULAH SIKIT BAHASA AWAK TU! KITA ORANG ISLAM...!!!

Anonymous said...

Aku,
Apa pulak bodoh, ustaz ni sangat bagus laa...ustaz yang mcm ni la yang kerajaan mahukan...ehh umno tak pernah buat tunjuk perasaan ke? setahu aku sejak PR kuasai beberapa negeri, puak umno tak henti2 tunjuk perasaan,,,polis buat dono je, shima ( eh.. Hisham kdn )pun dono je, ustaz yang ni pun buat dono je,,tapi kalau pas buat demo WWWWAUUUU...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive