31 December 2011

PAS jangan cakap banyak : SMM

KUALA LUMPUR- Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) mengingatkan parti politik dari Pakatan Rakyat (PR) khususnya Pas supaya diam dan tidak banyak cakap dalam isu melibatan mahasiswa terutamanya mengaitkan aktivis pelajar, Adam Adli Abdul Halim.

Presidennya, Ahmad Syukri Abdul Razab berkata, sebelum ingin menjadi hero dalam isu Adam Adli, beliau memberi peringatan kepada Pas supaya tidak lupa pada lima orang pelajar dari Kolej Universiti Islam Insaniah (Kuin), Kedah.

"Kita beri peringatan kepada semua parti politik, khususnya PR dan Pas yang tiba-tiba menyuarakan sokongan dalam isu Adam Adli dengan mengatakan 'takkan biar mahasiswa keseorangan'.

"Tetapi sebelum itu, jangan lupa kes lima mahasiswa KUIN yang digantung belajar yang mana Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak pada ketika itu menjadi pengerusi Kuin. Mana suara orang-orang Pas pada ketika itu?," soal Syukri.

Beliau berkata demikian selepas menjadi salah seorang ahli panel dalam Dialog Orang Muda anjuran Persatuan Penulis Nasional Malaysia (Pena) hari ini.

Tambahnya, apa yang cuba disampaikannya untuk melihat sejauhmana Pas bertegas dengan dasar parti yang inginkan kebebasan.

"PR dalam buku jingganya berjanji akan mansuhkan Akta Universiti dan Kolej Universiti (Auku), tetapi mana janjinya? Seorang pun tidak membela apa yang terjadi pada lima mahasiswa Kuin itu," katanya.

Mei lalu, lima mahasiswa Kolej Univerisiti tersebut dibicarakan dan digantung pengajian kerana didapati terlibat dalam demonstrasi berhubung isu Tahfiz. Demonstrasi tersebut bertujuan untuk menyatakan bantahan terhadap pembinaan Sekolah Insan Bestari yang diadakan di kediaman Ar-Razi (Asrama pelajar Tahfiz).

Mereka membantah pembinaan di kawasan tersebut kerana dilihat tidak strategik dan akan mengganggu proses pengajian dan pembelajaran mahasiswa tahfiz. Mereka yang dikenakan tindakan gantung pengajian ialah Mohd Faiz Mohd Arshad, Mohd Azlan Mat Zain, Ahmad Remi Mohd Arof, Zukhilatif Marzuki dan Muhamad Aiman Che Abd Razak.

Sementara itu, Syukri turut menegaskan bahawa SMM merupakan sebuah persatuan pelajar yang berkecuali dari mana-mana parti politk.

Katanya, atas prinsip rakyat, mahasiswa bersepakat bahawa gerakan mereka tidak akan terlibat dalam politik dan akan bersuara terhadap mana-mana parti.

"Kita akan duduk di atas dan akan melihat dari bawah kesemua parti. Kami juga akan lantang bersuara tanpa mengira parti," katanya.

2 comments:

Anonymous said...

Peduli apa ini SMM , ini negara bukan milik umno.

Abu Wakaka said...

belagak pulak SMM nie....berak pun hilang lagi nak mendongak langit..haha

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive